Forgalomszervezés hőkamerákkal

Vágólapra másolva!
Az utcai közlekedés kaotikus rendszer. Minden egyes résztvevő egyéni döntésének eredője a pillanatnyi helyzet.
Vágólapra másolva!

Forrás: ORIGO A megfigyelő kamerák és érzékelők ellenére hiányzik egy olyan technika, ami az összes járművet egy pillantással be tudja fogni. Erre az autógyártók is panaszkodnak, s évek óta próbálják megoldani a közlekedési összevisszaságot, sajnos eredménytelenül. Még a legkorszerűbb műholdas helyzetmeghatározó rendszer (GPS) sem jelent nagy előnyt a forgalmi dugók elkerülésében, mviel hiányoznak azok a folytonos adatközlő, telematikus rendszerek, amelyek az aktuális közlekedési eseményekre vonatkozó információkat közvetíthetik.

A Berlini Műszaki Egyetemen a levegőből végzett, infravörös megfigyeléssel jutottak közelebb a probléma megoldásához. Az infravörös tartományban működő hőkamerákkal érzékelik azokat a kisebb-nagyobb hőmérsékletkülönbségeket, amelyek egy-egy adott területen jelentkeznek a különböző forgalmi helyzetekben.

A berlini kutatók a növényvédelemben használatos hőkamerás felvételektől merítették az ötletet, kitapasztalva a rendszer érzékenységét. A hőkamerás légifelvételek elemzésekor ugyanis egyes növényeket is lehet azonosítani, sőt, még azok egészségi állapotára is következtetni lehet.

A közlekedési szakemberek számos felderítő repülés során ellenőrízték a hőkamerás felvételek élességét, felbontóképességét, és kidolgozták azt a programot, amely automatikusan megkülönbözteti az álló és a haladó járműveket. Az új eljáráshoz hozzáillesztettek egy automatikus képfeldolgozó programot is. Így mialatt a repülőgép halad, a hőkamera három-négy képet küld másodpercenként a központi számítógépbe, amely egy virtuális várostérképen helyezi el azokat. Megszámolja az autókat, sőt különbséget tesz személygépkocsi és teherautó között.

Ezen adatok alapján a pillanatnyi közlekedési helyzet elemezhető a 400 x 400 méteres térképrészleteken.

Delta