A megfigyelő kamerák és érzékelők
ellenére hiányzik egy olyan technika, ami az
összes járművet egy pillantással be tudja
fogni. Erre az autógyártók is panaszkodnak, s
évek óta próbálják megoldani a
közlekedési összevisszaságot, sajnos
eredménytelenül. Még a legkorszerűbb
műholdas helyzetmeghatározó rendszer (GPS) sem
jelent nagy előnyt a forgalmi dugók
elkerülésében, mviel hiányoznak azok a
folytonos adatközlő, telematikus rendszerek, amelyek
az aktuális közlekedési eseményekre
vonatkozó információkat közvetíthetik.
A Berlini Műszaki Egyetemen a levegőből
végzett, infravörös megfigyeléssel jutottak
közelebb a probléma megoldásához. Az
infravörös tartományban működő
hőkamerákkal érzékelik azokat a
kisebb-nagyobb
hőmérsékletkülönbségeket, amelyek
egy-egy adott területen jelentkeznek a
különböző forgalmi helyzetekben.
A berlini kutatók a növényvédelemben használatos hőkamerás felvételektől merítették az ötletet, kitapasztalva a rendszer érzékenységét. A hőkamerás légifelvételek elemzésekor ugyanis egyes növényeket is lehet azonosítani, sőt, még azok egészségi állapotára is következtetni lehet.
A közlekedési szakemberek számos felderítő repülés során ellenőrízték a hőkamerás felvételek élességét, felbontóképességét, és kidolgozták azt a programot, amely automatikusan megkülönbözteti az álló és a haladó járműveket. Az új eljáráshoz hozzáillesztettek egy automatikus képfeldolgozó programot is. Így mialatt a repülőgép halad, a hőkamera három-négy képet küld másodpercenként a központi számítógépbe, amely egy virtuális várostérképen helyezi el azokat. Megszámolja az autókat, sőt különbséget tesz személygépkocsi és teherautó között.
Ezen adatok alapján a pillanatnyi közlekedési helyzet elemezhető a 400 x 400 méteres térképrészleteken.
Delta