Megtalálták a "részegség génjét"

Megtalálták - egyelőre férgeknél - azt a gént, amely az alkohol hatását befolyásolja. Az eredmény alapot adhat az alkoholfüggőség későbbi hatékonyabb gyógyításához.

A San Francisco-i Kalifornia Egyetem hat éven át tartó kísérleti programja során a kutatók több százezer féreg szervezetébe fecskendeztek alkoholt. Eredményeiket a Cell (Sejt) című tudományos folyóirat legfrissebb számában ismertették. "Hat év után úgy kiszúrom a részeg férgeket, mint az autópálya-rendőrség az ittas vezetőt" - mondta Steven McIntire, a csoport vezetője.

A részeg férgek lassabban és bizonytalanabbul mozogtak, mint józan társaik, és kevesebb petét raktak. A józanok szabályos S-alakot vettek fel előrehaladó mozgásuk során, míg ittas társaik teste jóval kevésbé formázott görbületet mutatott, és előrehaladó mozgásuk rendezetlenebb és erőtlenebb volt.

A San Francisco-i kutatók az alkohollal befecskendezett, ám józanul maradt férgekben az egy olyan mutáns (megváltozott) génre bukkantak, amely az alkohol-anyagcserében játszik szerepet. A szóban forgó gén normális változatának funkciója az agytevékenység egyfajta "visszafogása". Az alkohol serkenti e gén működését, így még tovább lassítja az agyműködést. Azoknál a férgeknél azonban, amelyek a mutáns gént hordozzák, az alkoholbevitel fokozása mellett sem lassult az agyműködés.

A kísérlet vezetője, illetve az azt értékelő amerikai tudósok a felfedezést nagy jelentőségűnek ítélték az alkoholizmus majdani hatékonyabb gyógyítása szempontjából. Hangsúlyozták azonban, hogy az emberi szervezet a férgekénél bonyolultabb mechanizmus, és valószínű, hogy más gének, illetve egyéb tényezők is szerepet játszanak az alkoholfüggőség kialakulásában.