Rozsda eszi Cousteau hajóját

A Calypso, a legendás Cousteau kapitány kutatóhajója egyike a világ legismertebb vízi járműveinek. A francia nemzeti büszkeség azonban napjainkban La Rochelle kikötőjében rozsdásodik, gondoskodás hiányában halálra van ítélve. Az utóbbi hónapokban Franciaország-szerte polgári összefogás bontakozott ki a Calypso megmentése érdekében, ám a mozgalmat a tulajdonosok ellenzik.

A 150 ezer tagot tömörítő Francia Búvársport Szövetség (La Fédération française d'études et de sports sous-marins, FFESSM) még tavasszal kiáltványt intézett a franciákhoz, hogy fogjanak össze a legendás kutatóhajó megmentése érdekében. Az FFESSM vezetője - a szervezetnek egykoron Jacques-Yves Cousteau, a világhírű természettudós és tengeri utazó tiszteletbeli elnöke volt - drámai hangvételű sajtótájékoztatón ecsetelte a Calypso jelenlegi állapotát. A La Rochelle-i Tengeri Múzeum szakértői szerint a hajó fa részei szinte teljesen tönkrementek. A rozsda jelentős pusztítást végzett a fedélzeten és a felépítményen, maga a hajótest azonban még használható. A szebb napokat látott kutatóhajó elhanyagoltságát mutatja, hogy karbantartási munkákat régóta nem végeztek rajta, és telente hajléktalanok szálláshelyéül szolgál. A Calypso sorsát tekintve azonban korántsem ez az első drámai fordulat, hiszen egész eddigi életét megszámlálhatatlan kaland színesítette.

A hajót 1942-ben építették, és a semmitmondó J-826-os nevet kapta. Ekkor még senki sem sejthette, hogy a későbbiekben milyen fényes karriert fog befutni. A II. világháború folyamán aknakereső hajóként teljesített szolgálatot, amíg az Angol Királyi Tengerészet le nem selejtezte. Jacques-Yves Cousteau 1950-ben Málta szigetén bukkant rá, ahol a J-826-ost komphajóként üzemeltették. A tudós számára a masszív, sokat megélt tengerjáró az ideális kutatóhajót jelentette. Elképzelései anyagi támogatójaként sikerült megnyernie a dúsgazdag Loël Guiness-t, aki 1950. július 19-én megvásárolta a hajót, majd jelképes 1 frankos összegért bérbe adta Cousteau-nak. Ezt követően Antibes kikötőjébe vontatták, ahol Cousteau tervei alapján valódi úszó laboratóriummá és megfigyelőállomássá építették át, amely alkalmassá vált a mélytengeri kutatások támogatására.

Forrás: cousteau.orgA Calypso egyike volt az első óceánkutató hajóknak, amelyek műszerei lehetővé tették a tenger élővilágának közvetlen megfigyelését. A gyors és összehangolt munkának köszönhetően a Calypso már 1951 novemberében a Vörös-tenger irányába hajózhatott. Cousteau számára az első expedíciók legfontosabb célja az volt, hogy kipróbálja és bizonyítsa a mélytengeri kutatások számára kifejlesztett technikai eszközök használhatóságát. 1959-ben Cousteau Jean Mollard mérnökkel megépítette az első "merülő csészealjat", amely alkalmas volt a mélytengeri élővilág megfigyelésére. Ennek köszönhetően az óceán olyan arca tárult fel előttünk, amelynek a létezését addig nem is gyanítottuk.

A Calypsót Cousteau kapitány expedíciói tették híressé. Ebben nagy szerepet játszott az, hogy Jacques-Yves Cousteau az elsők között ismerte fel a tudományos ismeretterjesztésben a televízió és a film szerepét. Számos ismeretterjesztő filmet forgattak a hajón, de a leghíresebb, amellyel világhírre és ismertségre tett szert, az a Louis Malle által készített A csend világa volt. Az expedíciókról készített filmeken keresztül generációk ismerhették és szerethették meg az óceánok mélyének titokzatos és csodálatosan szép világát.

Előző
Következő

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK