Légycsapó elleni mechanizmus van a legyek agyában

Amerikai tudósok szerint azért nehéz lecsapni egy legyet, mert agya "kódolva" van a légycsapó ellen. A rovar már a veszély közeledtével úgy készíti elő repülése rajtját, hogy az ellenkező irányban biztos "egérutat" nyerjen.

"Ezek nagyon gyors mozdulatok, körülbelül 200 millimásodpercet vesznek igénybe, de ennyi idő alatt az állat képes meghatározni a fenyegetés irányát, valamint 'összeállítja' a meneküléshez szükséges mozdulatsort, ehhez beállítja a lábait és a szárnyát. A legyek agya tehát elképesztően rövid idő alatt képes az érzékelési ingerre megfelelő motoros választ adni" - foglalta össze a Current Biology című folyóiratban megjelent tanulmányt Michael Dickinson, a Kaliforniai Műszaki Egyetem biológiai mérnöke.

Dickinson és csoportja legyeket, egy légycsapót és nagysebességű digitális képalkotó berendezést használt fel kísérletéhez. Tapasztalataik szerint a rovarok a szemből jövő támadásra középső lábaikat előre mozdítják, hátrafelé húzódnak, és hátsó lábaikat felemelik "rükvercfelszálláshoz" készülve. Ha a fenyegetés oldalról érkezik, a légy az ellenkező oldalra húzódik, mielőtt felrepülne.

A kutatás új megvilágításba helyezi a rovarok idegrendszeréről szerzett eddigi ismereteinket, de segítséget nyújt abban is, hogy túljárhassunk a legyek eszén. "Nem jó pontosan a felszállni kész légyre célozni: lecsapáskor hatékonyabb inkább a menekülési útvonalat elzárni" - mondta Dickinson, aki egész életét a rovarmozgás tanulmányozásának szentelte: korábban már létrehozott egy aprócska repülő robotot, a Robotflyt és egy háromdimenziós repülésszimulátort, a Fly-O-Vision-t.