Kirajzolódóban Európa genetikai térképe

Nincs már messze a nap, amikor saját DNS-ének elemzése alapján bárki kiderítheti, melyik földrajzi területről származtak az ősei. A nagyszülőkig visszamenőleg már most körvonalazódik a kép.

Egy nemzetközi kutatócsoport a Nature folyóirat e heti online kiadványában tette közzé az egyén DNS-e és földrajzi származási közötti összefüggésről szóló tanulmányt. Európai emberek DNS-ét vizsgálták, és az elemzések alapján gyakran pár száz kilométeres hibahatárral meg tudták mondani a vizsgálatban részt vevők születési helyét.

Európán belül azok az egyének, akiknek mind a négy nagyszülőjük egy adott régióból származott, genetikailag kissé jobban hasonlítanak egymáshoz, mint a távolabbi területekről származó emberekhez - mondta el Carlos Bustamante, a Cornell Egyetem biostatisztikával és biológiai számításokkal foglalkozó professzora, a cikk rangidős szerzője. "Amikor a teljes genomjukban számba vettük ezeket a parányi különbségeket, akkor meglepően hatékonyan meg tudtuk mondani, hogy Európa melyik részéről származnak, anélkül, hogy más információt felhasználtunk volna" - fűzte hozzá a professzor.

A kutatócsoport a GlaxoSmithKline által rendelkezésre bocsátott majdnem 3200 európai egyén mintáját használta elemzéseihez. Az egész genom 3 milliárd bázispárjának összehasonlító vizsgálata természetesen megoldhatatlan lett volna. Korábbi kutatásokból azonban ismert, hogy létezik mintegy 500 ezer olyan hely a genomban, ahol gyakoriak az egy-egy nukleotidot érintő eltérések (például citozin helyett timin épül be a DNS-szálba). Ezeket a variációkat egypontos nukleotid-polimorfizmusnak (SNP) hívják. A csoport tagjai ezeket a helyeket vetették össze az egyes embereknél. Olyan egyénekre összpontosították elemzésüket, akiknek mind a négy nagyszülője ugyanabból az országból származott. Az elemzés során leegyszerűsítették az adatokat, s ez föltárta, hogy az azonos genetikai felépítésű egyének nagyjából az országoknak megfelelő elrendeződés szerint csoportosulnak.

A genetikai térkép felbontása annyira pontos, hogy a kutatók még a francia, német és olasz ajkú svájciak között is különbséget tudtak tenni genetikai alapon. A megfigyelésekre alapozva John Novembre, a Los Angeles-i Kalifornia Egyetem (UCLA) bioinformatikusa chicagói kollégáival közösen kifejlesztett egy új algoritmust, amellyel az egyéneket DNS-variációik alapján földrajzilag osztályozzák. Az adatokat színes pontokkal ábrázolták (lásd a fenti képpárt), és a pontokból jószerivel kirajzolódott Európa politikai térképe. (A képen előtűnik ugyanakkor például a határon túli magyarság is.)