Feltámad az egér - lefagyasztott embereket is lehetne klónozni

Japán tudósoknak sikerült klónozással egészséges egereket létrehozniuk 16 éve elpusztult és lefagyasztott egerek sejtjeiből. Az eljárás szerintük azzal a reménnyel kecsegtet, hogy fagyasztóban tárolt tetemekből klónozni lehet a veszélyeztetett fajokat, és a későbbi klónozáshoz nem szükséges élő sejteket bonyolult eljárásokkal lefagyasztani.

A fölfedezés arra is reményt ad, hogy egy napon talán az örökfagyban konzerválódott, rég kihalt állatokat, például a gyapjas mamutot is képesek leszünk feléleszteni, mondta Teruhiko Wakayama, a kobei RIKEN Fejlődésbiológiai Központ kutatója, a mostani kísérletek vezetője.

Wakayama csoportja egy módosított klónozási eljárást alkalmazott. A lefagyasztott, majd kiolvasztott halott egérszövetből származó sejtmagot sejtmagjától megfosztott egérpetesejtbe injektálták. Az így létrejött embriót embrionális őssejtek létrehozására használták fel. (Az embrionális őssejtek képesek a test minden sejttípusát létrehozni.) A továbbiakban az őssejtekből származó sejtmagokat újabb egérpetesejtekbe injektálták, ezekből fejlődtek ki a klónok. Végül összesen 13 egérklónt sikerült előállítaniuk.

Meglepetésre Wakayama csoportja fölfedezte, hogy a legkönnyebb az agyszövetből klónokat előállítani, annak ellenére, hogy élő agysejtekből eddig még sosem állítottak elő klónokat. Wakayama arra gondol, hogy a szövet lefagyasztása és kiolvasztása valamiképpen megkönnyíti az agysejtek magjának "újraprogramozását". Az agyszövet ráadásul igen gazdag cukrokban, amelyek fagyasztáskor megvédhetik a sejteket. Ez megmagyarázhatja, miért nem károsodott a sejtekben lévő DNS.

Korábban már más csoportok is klónoztak egereket lefagyasztott holt sejtekből. Ez azonban az első eset, hogy az állatokat olyan szövetdarabokból klónozták, amelyek lefagyasztásakor nem használtak semmilyen vegyületet, amely megvédhette volna a sejteket az esetleges károsodástól.

Olcsó génbankok

Világszerte számos olyan klónozási program működik, amelyek a gyorsan hanyatló veszélyeztetett állatpopulációk, például az afrikai vadmacskák egyedszámának növelését tűzték ki célul. Ezekben a programokban az állati sejteket különleges kémiai eljárásoknak vetik alá lefagyasztás előtt, így felolvasztáskor életre kelnek.

Számos állatkert azonban nem engedheti meg magának, hogy sejteket gyűjtsön és ilyen módon fagyassza le ezeket. Elpusztult állatokat viszont be tudnak tenni műanyag zacskókban a fagyasztóba. Akár egy közönséges konyhai fagyasztószekrényben is meg lehet őrizni szövetdarabok formájában mondjuk valamennyi ma élő panda genetikai sokféleségét.

Bár az Amerikai Tudományos Akadémia folyóiratában (PNAS) ismertetett eljárás nagy lelkesedést váltott ki tudományos körökben, további kutatások szükségesek, mielőtt a veszélyeztetett fajok megmentésére használnánk, mondja Martha Gomez, a New Orleans-i Audubon Nature Institute munkatársa. "Nem tudjuk például, meddig lehet lefagyasztva tárolni a különféle fajok tetemeit úgy, hogy még mindig életképes DNS-t nyerhessünk belőlük. Ez valószínűleg függ a mérettől és a fajtól is."

Reménykeltő és riasztó lehetőségek

Kihalt állatok életre keltése sokkal bonyolultabb lenne. A gyapjas mamutok tetemei valószínűleg többször is megfagytak és kiolvadtak az idők folyamán. Ez valószínűleg jóval nagyobb kárt okozott a sejtmagban, mint az egyszeri lefagyasztás. Ennek ellenére - legalábbis elméletileg - nem kizárt, hogy sikerrel alkalmazható az eljárás az örökké fagyott talajból előkerült tetemek esetében is.

Fiatal gyapjas mamut (Mammuthus primigenius) rekonstrukciója a fagyott példány alapján

Jóval veszélyesebb és riasztóbb perspektíva a mélyhűtött emberek klónozása. Feltehetőleg könnyebb lenne a kriogén gyorsfagyasztással (folyékony nitrogénnel) lefagyasztott emberek klónjait elkészíteni, mint újraéleszteni őket - ám ezt jelenleg törvény tiltja, és a klónozási szakemberek között egyetértés van abban, hogy az emberek klónozása etikátlan és veszélyes. Mindenesetre a kriogénmegőrzésre általában a fölélesztés, és nem a klónozás reményében jelentkeznek az emberek.