Sötét anyagra utaló jelek a Naprendszer közelében

Bizonyítékot talált a titokzatos sötét anyag létezésére a Naprendszerhez viszonylag közel egy magasan a Déli-sark felett lebegő műszer - jelentették be amerikai csillagászok.

A léggömbre erősített szerkezet meglepő mennyiségű, nagyon nagy energiájú, ismeretlen forrásból származó kozmikus sugárzást észlelt Naprendszerünktől legfeljebb 3000 fényévnyire. A jelenség egyik lehetséges magyarázata, hogy az észlelt elektrontömeg a sötét anyag részecskéinek ütközését követően, a részecskék kölcsönös megsemmisülésekor keletkezett - mondta John Wefel, a Louisianai Állami Egyetem asztrofizikusa.

A tudósok szerint a Világegyetemnek mintegy 25 százaléka állhat az úgynevezett sötét anyagból, amely a tömegvonzás tekintetében ugyanúgy viselkedik, mint a hagyományos anyag - amiből csillagok, bolygók és más égitestek vannak -, de sem látható fényt, sem más elektromágneses jelet nem bocsát ki magából, ezért rendkívül nehezen figyelhető meg.

Noha az elmélet szerint meglehetősen nagy tömegben található meg az Univerzumban, a kutatók már hosszú ideje keresik a bizonyítékot létezésére. A jelen felfedezés talán a bizonyítás első lépése. "Ez lehet az első közvetett érzékelése a sötét anyagot alkotó részecskék önmegsemmisítésének" - magyarázta Wefel, aki a megfigyelések eredményeit a Nature-ben publikáló kutatócsoport vezetője.

Az asztrofizikusok és kozmológusok szerint a Világegyetemnek mintegy 4-5 százalékát alkotja a látható anyag, 25-26 százalékát a sötét anyag és 70 százalékát a sötét energia névre keresztelt titokzatos jelenség, amely a feltételezések szerint az Univerzum tágulását okozza. A kutatók megjegyzik: az is lehetséges, hogy a jelenleg megfigyelt elektronok sokkal közönségesebb forrásból - neutroncsillagból (azaz pulzárból) vagy egy közepes méretű fekete lyukból, esetleg egy kihunyt szupernóva maradványaiból - származnak.