Felszállásra kész a világ legújabb és legmodernebb utasszállító repülőgépe

Vágólapra másolva!
A tervek szerint napokon belül elvégzi első repülését az amerikai Boeing repülőgépgyártó vállalat legújabb típusa, a 787 Dreamliner. Az esemény repüléstörténeti jelentőségű lesz, ugyanis a közepes méretű, kéthajtóműves utasszállító számos olyan újszerű konstrukciós megoldással bír, amely forradalmasítja a polgári légiközlekedést.
Vágólapra másolva!

Előzmények

Az amerikai Boeing és az európai Airbus konzorcium évtizedek óta óriási harcot vív a légitársaságok kegyeiért. A piaci részesedés megtartása és növelése érdekében mindkét fél folyamatosan fejleszti típusait, illetve újabb és újabb konstrukciókat mutatnak be. Az Airbus az A380-as révén - amely a világ jelenlegi legnagyobb utasszállítója - mind technológiailag, mind elismertségben előrébb lépett, elhódítva az elsőséget a legendás 747 Jumbótól, így a Boeing lépéskényszerbe került. A méret helyett azonban az amerikai mérnökök inkább a minden eddiginél korszerűbb technológiai megoldásokra, a költséghatékonyságra és a gyártástechnológiai újításokra helyezték a hangsúlyt. Az új géppel a régebbi, már kifutónak számító 757-es és 767-es családot fogja leváltani az ismét világelsőségre törő Boeing, komoly konkurenciát állítva a rendkívül sikeres Airbus A330-as típusnak, illetve házon belül a 777-esnek.

A futurisztikus Sonic Cruiser program (hangsebességnél gyorsabb, a legendás Concorde pótlására hivatott, hamvába holt konstrukció) törlése után 2004-ben indult meg a 7E7 projekt néven futó, formáját tekintve hagyományosabbnak tekinthető típus koncepcionális tervezése a Seattle közelében lévő Everettben. A tervezési időszak elhúzódása miatt azonban a prototípusok építése is jelentősen csúszott, így a program folyamatos időzavarba került. Az időközben 787 Dreamliner névre keresztelt utasszállító első példánya végül 2007-ben gördülhetett ki a gyárkapun, a különböző rendszertesztek (üzemanyagrendszer, hajtóművek, elektronikai eszközök) és kötelező strukturális terhelési próbák miatt azonban csak most végezheti el a szűzfelszállását. A földi és légi tesztprogramba több prototípus is bekapcsolódik majd, hiszen a Dreamlinernek számos megmérettetésen kell még átesnie ahhoz, hogy 2010-ben menetrendszerinti forgalomba állhasson.

Új konstrukció, forradalmi technológia

A 787-es gyakorlatilag minden részegységét tekintve szakít az eddigi repülőgép építési hagyományokkal. A sárkányszerkezet több mint 50%-a kompozit anyagok felhasználásával készült, amely szilárdságilag, valamint korróziós és súly szempontból is kedvezőbb, mint a korábban alkalmazott fémötvözetek, megmunkálása ugyanakkor teljesen új technológiát igényel. A gép tömegének csökkenése hatékonyságnövekedéssel párosul, hiszen több terhet tud azonos távolságra elszállítani, illetve jelentősen emelkedik a hatótávolság.

Forrás: Boeing

Az első prototípus az összeszerelő hangár előtt

A szintén újnak számító, takarékos és kevésbé környezetszennyező hajtóművek révén a meghajtás terén is nagyot lépett előre az amerikai gyártó. A megrendelők ráadásul választhatnak a General Electric GEnx erőforrása és a Rolls-Royce Trent 1000-es hajtóműve közül, igazodva a már meglévő gépeikben alkalmazott gyártmányokhoz, ami logisztikailag is kedvezőbb. Mindkét erőforrás alkalmas a 787-est 900 km/h sebesség fölé gyorsítani, mindezt úgy, hogy átlagosan 8%-kal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, mint a régebbi típusok. Ez a tény pedig a légitársaságok számára a jelenlegi gazdasági helyzetben döntő fontosságú lehet.

A rendkívül korszerű, moduláris felépítésű elektronikai rendszerek segítségével a pilótafülkében mindössze két fő teljesít szolgálatot. A legmodernebb kommunikációs és navigációs rendszerek mellett egy speciális, a gép állapotát folyamatosan figyelemmel kísérő rendszer is beépítésre került, amely segíti a hibaelhárítást és a karbantartást is. A gépet úgy alakították ki, hogy a szervizelése a lehető legegyszerűbb legyen, hiszen minél kevesebbet áll a szerelőcsarnokban, annál több hasznot hajt az üzemeltetőjének.

Forrás: Boeing

Az egyes törzsszekciók külön-külön készülnek el

A gép különböző részegységeit a világ számos pontjáról szállítják a végső összeszerelést végző üzembe. Ez a módszer nagy gyártási pontosságot, jól megszervezett és kiválasztott beszállítói rendszert, precíz időgazdálkodást és kiváló logisztikai hátteret feltételez. Ennek a bonyolult organizmusnak a megteremtése szintén egy magasabb szintre emelte a Boeing céget, jó alapot nyújtva a további fejlesztésekhez. Szintén a gyártástechnológia fejlettségét mutatja, hogy az egyes törzsszekciókat egy darabból készítik, így összességében gépenként mintegy 1500 darab alkatrésszel és 40-50 ezer szegeccsel illetve csavarral kevesebbet használnak fel, mintha a régebbi, hagyományos gyártástechnológiát alkalmaznák.

Rugalmas típusválaszték

A Boeing tervezői három különböző Dreamliner alváltozat kialakítása mellett döntöttek. Ezzel a megoldással rugalmasan tudják kiszolgálni a megrendelők egyedi igényeit, és kellően széles választékot nyújtanak a kéthajtóműves, szélestörzsű utasszállítók piaci szegmensében.

A 787-3 verzió 290-330 utas elszállítására alkalmas, maximum 5650 kilométer távolságra. Ez a teljesítmény elégséges például a kontinenseken belüli nagyobb távolságú forgalomra. Azoknak a vásárlóknak azonban, akik a transzkontinentális vonalakon kívánják használni a Dreamlinert, a 787-8 vagy a 787-9 változatokat kínálja a Boeing. Előbbi ugyan "mindössze" 210-250 utast vehet a fedélzetére, viszont akár 15 200 kilométert is megtehet leszállás nélkül, míg a 787-9-es verzió még ennél is nagyobb távolságra, a tervezők számításai szerint 15 750 kilométerre repítheti utasait.

Forrás: Boeing

A belső térre a tágasság és a letisztult design a jellemző. Az első osztály plafonjára a napszaknak megfelelő égboltot vetíti ki egy vizuális rendszer

A fentiekből jól látható, hogy a Boeing nem az A380-as óriásgéppel kíván versenyezni, elméletük szerint ugyanis a légitársaságoknak az óriási monstrumok helyett inkább olcsón üzemeltethető, közepes méretű gépekre van szükségük, melyek azonban alkalmasak a kontinensek közötti járatok kiszolgálására is. Érdekes, hogy mindezt a 747-es Jumbo gyártója állítja.

Piaci siker a rajzasztalról

Bár a 787-es csak most emelkedik a levegőbe, a légitársaságok már évekkel ezelőtt, a koncepciót és a terveket látva bizalmat szavaztak a Boeing legújabb produktumának. Ezt bizonyítja legalábbis, hogy a Dreamliner minden idők legnagyobb megrendelési állományával büszkélkedhet adott időegységre vonatkoztatva. Napjainkig 56 légitársaság adott le megrendelést a három alváltozat valamelyikére, így 861 gép legyártása már most biztosítottnak tűnik. Igaz, a gazdasági válság miatt egy meg nem nevezett légitársaság már visszavonta a 787-esre bejelentett igényét, a tetemes időtúllépésben szenvedő program azonban ettől függetlenül példátlanul sikeresnek ígérkezik. A Boeing eddig 144 milliárd dolláros biztos bevételre számíthat a típus értékesítéséből, és ez a szám a jövőben várhatóan tovább emelkedik, hiszen számos potenciális megrendelő majd csak a prototípusok tesztelése és a széria gyártmányok szolgálatba állítása után dönt a vásárlásról.

Forrás: Boeing

Szemből jól láthatóak a hatalmas átmérőjű hajtóművek

A sikertörténetet némileg beárnyékolja az a tény, hogy a gépnek már tavaly szolgálatba kellett volna állnia, így a gyártó kötbért kénytelen fizetni néhány megrendelőnek, és időközben az Airbus hasonló típusa, az A350XWB is készülőben van, elszipkázva a megrendelők egy részét. Mindezektől függetlenül a 787 Dreamliner minden bizonnyal sikerre van ítélve, hiszen egy népszerű géposztályban kínál korszerű és költséghatékony megoldást 21. századi műszaki színvonalon.

Legfontosabb technikai adatok

Típus

787-3

787-8

787-9

Hossz

57 m

63 m

Szárnyfesztávolság

52 m

60 m

63 m

Magasság

17 m

Maximális felszállótömeg

165 100 kg

219 540 kg

244 940 kg

Utazósebesség

0,85 Mach

Maximális hatótávolság

5650 km

15 200 km

15 750 km

Utasok száma

290-330

210-250

250-290

(Forrás: Boeing)



Temesvári Péter