Hogyan viselik el a pilóták, ha súlyuk tízszeresére nő?

Vágólapra másolva!
A repülőgépek fejlesztése során a konstruktőrök egyre nagyobb hangsúlyt fektettek a sárkányszerkezet szilárdságának javítására, így napjainkban egy korszerű vadászgép vagy egy műrepülőgép akár 12-13 G erőt is könnyen elvisel. Az emberi test azonban nem esett át ilyen fejlődésen, így a tűrőképességét külső segítséggel kell javítani. A megoldást egy speciális védőruha jelenti, mely a katonai repülés után most már a légi versenysportban is elérhető.
Vágólapra másolva!

A pilóták fizikai és mentális állapotát nagyban befolyásolják a repülés során rájuk ható erők. Egy +10 G-s, például az Air Race Világbajnokság futamain átlagosnak számító manőver során végrehajtott fordulóban egy 75 kilogramm tömegű pilótára 750 kilogrammnyi súly nehezedik. Igaz, ez legtöbbször csak néhány tizedmásodpercig tart, azonban egy pár perces bemutató vagy légiharc során számos manővert végrehajtanak, így intenzív terhelést kap a gép és személyzete egyaránt. Míg a megfelelő szilárdságú fémötvözetek és a kompozitok révén a gépek sárkányszerkezetei könnyen elviselik az extrém terheléseket is, addig a hús-vér pilótákról mindez nem mondható el.

Már az 1950-es évek óta próbálnak különböző eszközökkel az emberi test védelméről gondoskodni. A katonai repülésben elsősorban a túlterhelésre automatikusan felfúvódó, gumikamrákból álló "hurkás" védőruházatok (anti-G ruhák) terjedtek el. Ezek a folyamatosan változó keménységgel szorító gumikamrák nyomást gyakorolnak a test bizonyos részeire, főleg a has, a combok és a lábszárak környékén, megakadályozva, hogy a vér a tehetetlenségéből adódóan az alsó testrészbe áramoljon.

Fej-farirányú túlterheléseknél a vér az úgynevezett hidrosztatikai nyomásgradiens fokozódása miatt az alsó testfél felé helyeződik át. A szív fölött (agyi keringésben) a perfúziót, a szervi vérátáramlást fenntartó vérnyomás csökken, a szív alatti régióban nő (forrás: Dr. Szabó Sándor András - Dr. Grósz Andor: Repülőorvostan a modern repülés szolgálatában). Márpedig ha a vérnek akár csak egy része is gyorsan távozik az agyból, az a pilóta rosszullétét, sőt ájulását is okozhatja.

A felfújódó ruha segítségével növekszik a pilóta általános fizikai tűrőképessége, ezáltal a teljesítőképessége, ami egy légiharcban nagy fontossággal bír. Szélsőséges esetben - például katapultálás során - ugyancsak elsődleges fontosságú, hiszen akár életet is menthet. Ezeknek az un. "pneumatikus védőruháknak" a nagy hátránya azonban az, hogy csatlakoztatni kell a gép levegőellátó rendszeréhez, ráadásul jellegéből fakadóan nem egyszerű a felvétele és kényelmetlen a viselése, valamint nehéz vele mozogni a szűk kabinban. Éppen ezért ezek a típusok nem is terjedtek el az apró műrepülőgépekben.

Forrás: NASA

A képen egy szovjet gyártmányú VKK-1 típusú, katonai célra kifejlesztett magassági ruha látható. A terhelések ellen ugyan véd, a viselése azonban embert próbáló feladat

A sportrepülésben sokáig csak a pilóták egyedi fizikai állóképessége szabta meg, hogy hány G terhelést képesek elviselni. Az Air Race Világbajnokságban idén bevezetett új, G-Race névre hallgató védőruha - melyet a sorozat mindegyik versenyzője visel - jelentősen csökkenti a pálya végigrepülése során fellépő gravitációs erőt, mérsékli a terhelést és növeli a pilóták teljesítőképességét. A ruha újdonsága, hogy nem levegővel, hanem folyadékkal van feltöltve, így nem kell csatlakoztatni semmilyen külső rendszerhez, ráadásul kellemesebb a viselet is.

Forrás: NASA

A NASA űrhajósai által viselt ER-2 típusú ruházatot is csak külső segítséggel lehet felvenni

A Német Légierő (Luftwaffe) Drezda közelében található Légi Egészségügyi Központjának segítségével kifejlesztett új, mindössze 6 kilogramm tömegű ruha véd a G-LOC, azaz a gyorsulás okozta eszméletvesztés ellen, és csökkenti a fáradtságérzetet is. Mindezek alapján egyértelműen kijelenthető, hogy az új ruházat növeli a biztonságot és segít a pilóták egészségének megőrzésében. Ugyanakkor fontos kiemelni, hogy nem helyettesíti a pilóták megfelelő elméleti kiképzését, a túlterhelésekkel kapcsolatos problémák és tünetek megismerését, a szükséges centrifuga edzések kellő gyakoriságú végrehajtását.

A különleges G-Race pilótaruha rendkívül erős anyagból készül, melyet rengeteg apró csövecskéből álló rendszer hálóz be. A csövekbe töltött speciális folyadék a nehézségi erő hatására megváltoztatja az alakját, összehúzza a ruha egyes részeit, meggátolva a vér nem kívánatos áramlását a fejből a végtagokba. Ez a megoldás a megfelelő légzési ritmussal és izomfeszítéssel akár 2 G terheléscsökkenést jelent. A brit Paul Bonhomme szerint az, hogy egy valójában 10 G-s fordulót csak 8-nak érez, rengeteget számít. A tavalyi világbajnok, az osztrák Hannes Arch pedig azt nyilatkozta, hogy lényegesen frissebbnek érzi magát egy-egy versenyszám lerepülése után, mióta ezt a ruhát viseli. A magasabb és testesebb Kirby Chambliss ugyanakkor elárulta, hogy számára az eddig alkalmazott overálhoz képest az új védőeszköz nagyobb tömege inkább hátrányt jelent, ráadásul nehezebben mozog benne a pilótafülkében.

Forrás: Red Bull Air Race

Matt Hall, a Red Bull Air Race pilótája az új ruhában


Temesvári Péter