Egereket lebegtettek a NASA kutatói

A NASA sugárhajtás laboratóriumában sikeresen lebegtettek egereket. A mutatvány célja, hogy a hosszú ideig kis gravitációs környezetben élő asztronauták csontvesztésének kezelésére megfelelő eljárásokat dolgozzanak ki.

Yuanming Liu, a sugárhajtás laboratórium fizikusa csütörtökön egy interjúban elmondta, hogy az egereket egy szupravezető mágneses szimulációs készülékben lebegtették, amely homogén helyett gradiens mágneses mezőt alkalmazott.

"Azért akarunk egereket lebegtetni, mert a sokáig mikrogravitációs környezetben élő asztronauták elveszíthetik csonttömegük egy részét" - tárta fel a különös kísérletek okát Liu. Mint elmondta, az egerek lebegtetésével az űrbelihez hasonló állapotot hoznak létre, így földi viszonyok között, laboratóriumban tanulmányozhatják a szervezetben zajló folyamatokat.

A kutatás következő szakaszában egy hétig vagy még tovább is a levegőben úszva élnek majd az egerek és a szakemberek megvizsgálják, milyen fizikai változások mentek végbe szervezetükben.

"Az egerek szeretnek valamibe kapaszkodni, így a semmiben való lebegés olyan rendkívüli dolog számukra, amihez meg kell tanulniuk alkalmazkodni" - magyarázta Liu. A kutatók először teljesen éber állapotban lévő egérrel próbálkoztak, ám az nem nagyon szerette, ami történt vele, forogni kezdett és összezavarodott. A következő kísérlet előtt ezért állatorvos nyugtatózta be az egereket, amelyek így már higgadtan tűrték a levegőben való lebegést. Liu és munkatársainak tanulmánya szerint az ismétlődő lebegtetéseknél még a nyugtató nélküli egerek is egy idő után normálisan viselkedtek a speciálisan kialakított ketrecben, ettek és ittak a levegőben úszva.