Csütörtök este felszállhat a szupertitkos orosz repülőgép

2010.01.28. 9:23

Az új orosz harci repülőgépet a két legfejlettebb és legdrágább amerikai harci gép ellen tervezték, de eddig a fejlesztőkön és a védelmi minisztérium vezetőin kívül még senki nem látta, és szinte semmi nem került nyilvánosságra róla. A gép a tervek szerint szerdán éjjel repült volna először, de orosz hírforrások szerint ezt csütörtökre halasztották.

Orosz repülőfotós (spotter) oldalakon, blogokon és fórumokon néhány hete sokat írnak arról, hogy rövidesen kigurul és felszáll az új orosz harci repülőgép. Annyit lehet tudni, hogy évek óta fejlesztik, ám eddig szinte semmi nem került róla nyilvánosságra. Ebben főszerepe van az orosz belbiztonsági szolgálatnak is, mert szinte hermetikusan lezárta az építés helyszínéül szolgáló szibériai üzemet Komszomolszkban. Orosz fórumokon található információk szerint egészen egyszerűen elvették a hangár környékén lesben álló repülőfotósok gépeit a gurulási próba után.

A gép bemutatását hivatalosan tavaly nyárra tervezték, de a program csúszik. Legutóbb szerdáról-csütörtök éjjelre várták a gép felszállását (magyar idő szerint, azaz Szibériában már csütörtökre). A Lenta.ru orosz hírportál ma reggeli vezető anyaga szerint azonban a repülés elmaradt, meg nem nevezett okok miatt. A lap szerint 29-én próbálkoznak újra, vagyis magyar idő szerint csütörtökről péntekre virradó éjjel számíthatunk legközelebb az eseményre.

A repülés már csak azért is izgalmas, mert jelenleg csak fantáziarajzok vannak a gépről. A Szuhoj által fejlesztett, PAK-FA jelű prototípusról ugyanis nem hogy fotók, de még pontosnak tűnő rajzok sem szivárogtak ki. Pedig az indiaiakkal közösen fejlesztett orosz gép iránt valóban nagy az érdeklődés, hiszen azt korunk két legfejlettebb és legdrágább amerikai harci gépe ellen szánják tervezői.

Forrás: Alekszander Dulcsev

További képek a gép lehetséges alakjáról itt

Katonai háttér

Azt is lehetett sejteni, hogy minden eddiginél nagyobb dobásra készülnek az oroszok, hiszen az amerikai F-22 Raptor és F-35 Lightning II ellen immár fel kellett tudni mutatniuk egy 5. generációs harci gépet.

Az oroszok az utóbbi időszakban lemaradtak a katonai repülés területén, hiszen a csökkentett észlelhetőségű (un. lopakodó) repülőeszközök fejlesztésével elsősorban pénzhiány miatt nem tudtak lépést tartani. Sem az F-117-es és a B-2-es bombázók, sem az F-22-es légifölény-vadászgép vagy éppen a legújabb harci gép, a többfeladatú F-35 ellenében nem tudtak azonos technikai színvonalon álló ellenfelet csatasorba állítani. A PAK-FA (más források T-50-esként is említik) éppen ezt az űrt tölti be, hiszen csapásmérő és vadász feladatokra is alkalmas lesz.

Az orosz Szuhoj és MiG repülőipari cégek már a 90-es években bemutattak két új konstrukciót, utóbb azonban kiderült, hogy ezek csak kísérleti prototípusok, nem sorozatgyártásra érett verziók. Előbbi gyártó az előrenyilazott szárnyú, a spotter fotók tanúsága szerint napjainkban is használt Berkuttal keltett nagy feltűnést, utóbbi pedig az 1.44 nevű, kevésbé előremutató konstrukcióval próbálkozott. Mindkettőből mindössze egyetlen példány készült, a velük szerzett értékes tapasztalatok azonban vélhetően beépültek a PAK-FA terveibe.


Mit tudunk eddig?

Nagyon kevés konkrétumot, az is csak áttételesen. A technológiai demonstrációnak szánt, előrenyilazott szárnyú Berkut után (lásd keretes írásunkban) 2007 táján megkezdődött (a már korábban megalkotott tervek alapján) a prototípusok építése az orosz repülőipari cég, a KnAAPO (a Szuhoj harci gépek egyik gyártója) szibériai üzemében Komszomolszkban. Állítólag három példány párhuzamos építése zajlik, ezek közül az egyik már elvégezte gurulópróbáit, fotók azonban nem készülhettek az eseményről. Annyi viszont kiderült, hogy méreteiben a jelenleg is széleskörűen használt Szu-27 Flanker és MiG-29 Fulcrum vadászgépek közé pozícionálták az új gépet, képességeit tekintve ugyanakkor inkább az amerikai F-22 Raptor volt a mérce.

Forrás: Alekszander Dulcsev

 További képek a gép lehetséges alakjáról itt

Az Orosz Légierő számára ugyanis a fenti két típus hosszú távú leváltására egyetlen, de sokoldalú gépre van szüksége. Olyanra, amely csökkentett láthatóságú, képes a szupercirkálásra (utánégető nélkül tartósan hangsebesség felett haladni), korszerű elektronikai (pl. fázisvezérelt radar) és fegyverrendszerei révén pedig nagy távolságból, a légvédelem hatótávolságán kívülről tud légi és földi célokat támadni GPS és lézervezérlésű eszközökkel.

Orosz-indiai kooperáció

A gép orosz fejlesztés, a gyártásba azonban bekapcsolódik az indiai Hindustan Aeronautics (HAL) cég is. A szerződés értelmében 250 példány készül az ázsiai ország számára, és várhatóan hasonló mennyiséget állít elő a komszomolszki üzem az Orosz Légierő számára is.

Az indiaiak főleg elektronikát adnak, többek között a navigációs rendszert, a pilótafülke kijelzőit, a központi számítógépet és az úgynevezett "elektronikai ellentevékenység rendszert". Az eddig napvilágot látott információk szerint a sárkányszerkezet 25 százaléka titánötvözetből, 20 százaléka pedig kompozitból áll. A hajtóműveket és a radart már tesztelték más gépekbe beépítve, így ezekkel nem kellett megvárni a prototípus első felszállását.

Az új gépre hosszú tesztelési folyamat vár, ezért az első, csapatszolgálatba álló példányokra várhatóan legalább 2015-ig várnia kell az orosz és az indiai légierőnek.

* * *

Hazánkban is egyre népszerűbb a repülőeszközök fotózása, erre szakosodott közösségek is sorra alakulnak, sőt van már speciálisan ezzel a témával foglalkozó blog és képfeltöltő site is.

 

KAPCSOLÓDÓ CIKK