Előre megjósolja zsákmánya helyzetét a köpködő kobra - videó

A legtöbb mérgeskígyó halálos harapásáról ismert, néhányuk azonban inkább leköpi áldozatát. A köpködő kobrák félelmetes pontossággal találják el a rájuk támadó ellenség szemét - most kiderült, hogyan.

Bruce Young, az amerikai lowelli Massachusetts Egyetem kutatója saját magát céloztatta meg a kobrákkal, és egy plexiből készült szemellenzőn keresztül követte a rá köpő kígyók mérgének útját. Megállapította, hogy minden köpés más-más útvonalat járt be, és észrevette, hogy az állatok feje röviddel a méreg kibocsátása előtt rándult egyet.

Videó: nézze meg a Science honlapján, hogyan köpnek a kobrák!

A kobrák méregfoga rögzített, és a nyílásának mérete sem változtatható, így a köpés során a méregnek alapesetben ugyanazon az íven kellene repülnie. Young a bonni egyetemen dolgozó kollégájával, Guido Westhoffal együtt megpróbálta elemezni, hogyan "finomhangolják" a kobrák a méreg útját. Gyorsulásmérőkkel szerelték fel Young szemüvegét, és 500 kép/másodperc felbontásban rögzítették a kobrák mozdulatait, miközben a kutató előttük mozgatta a fejét. Hat héten át több mint száz köpést sikerült felvenniük.

Young elmondása szerint elég volt csak feltennie a védőszemüveget, és már rögtön köpködtek rá a kobrák. Az állatok mozdulatait elemezve feltűnt, hogy a köpések előtt 0,2 másodperccel mindig rántottak egyet a fejükön. Úgy tűnik, az állatok addig végig követték a kutató mozdulatait, és a fejrántás volt a "kioldó gomb", aminek hatására a kobrák akcióba lendültek.

Young azonban ezt követően is tovább mozgatta a fejét, így felmerült a kérdés, hogyan találják el a kobrák mégis ilyen nagy pontossággal a szemét. A kutatók összehasonlították a kígyók mozdulatait a fejrántás pillanatában, és kiderült, hogy mind abba az irányba gyorsították fejük mozgását, amerre Young szemei mozdultak. Megjósolták tehát, merre lesz a célpont 0,2 másodperc múlva, és oda irányították mérgüket.

A köpködő kobra tehát egészen a támadást kiváltó ingerig követi ellenfele mozdulatait, majd azt követően célozza be, hol lesz annak szeme 0,2 másodperc múlva - írják a kutatók a Journal of Experimental Biology című folyóiratban.