[origo] tudomány> !ALROVAT_NEVE

Sikerült bizonyítani a pisztácia szívvédő hatását

[origo]|2010. 05. 20., 13:55|

A pisztáciáról korábban is ismert volt, hogy csökkenti a vérzsírok mennyiségét, így véd a szívbetegségek ellen. Most azonban az is kiderült, hogy növeli az antioxidánsok szintjét, így további egészségvédő hatással bír azoknál, akiknek magas a koleszterinszintje.

Forrás: [origo]

JÁTSSZ ONLINE!

A Journal of Nutrition című folyóiratban megjelent tanulmány szerzői azért tanulmányozták a pisztácia fogyasztásának hatásait, mert mostanáig nem volt ismert, hogy kimutatható-e antioxidáns hatás is ezeknél a csonthéjasoknál. Az antioxidáns vegyületek azért fontosak, mert képesek megakadályozni a rossz-koleszterin (alacsony sűrűségű lipoprotein; LDL) oxidált formájának kialakulását, amelyek a vérerekbe jutva lerakódhatnak, és gyulladást okozhatnak.

Penny Kris-Etherton (Penn State Egyetem) és munkatársai egy gondosan megtervezett vizsgálatban elemezték, hogy kimutatható-e a pisztáciánál az antioxidáns hatás. A résztvevők a vizsgálat kezdetekor két hétig egy tipikus amerikai étrendet ettek, 35%-os zsírtartalommal. Az alanyokat ezután három csoportra osztották, és négy hétig háromféle diétát próbáltattak ki velük. Mindhárom étrend koleszterincsökkentő hatású volt, de eltérő zsírtartalommal. Az első változat 25%-os zsírtartalom mellett egyáltalán nem tartalmazott pisztáciát, a másodikban az étrend 10%-át a csonthéjasok tették ki (30%-os zsírtartalom), a harmadikban pedig 20%-ra növelték a pisztáciák arányát, 34%-os zsírtartalom mellett. A szívbetegségek kockázatát növelő telített zsírokból mindhárom étrend 8%-ot tartalmazott; a pisztácia mennyisége a 10%-os diétában naponta 42,5, a 20%-osban pedig 85 gramm volt.

A hagyományos amerikai étrendhez viszonyítva mindkét pisztáciával dúsított étrend növelte a béta-karotin, a lutein és a gamma-tokoferol nevű antioxidánsok vérszérumban mérhető szintjét. (A béta-karotin az A-vitamin előanyaga, a gamma-tokoferol pedig az E-vitamin egy formája.) A pisztáciamentes diétához képest a másik két étrend szintén megnövelte a lutein és a gamma-tokoferol szintjét. Az utóbbi két csoport tagjainál egyaránt csökkent az oxidált állapotú LDL szintje a pisztáciát nem fogyasztókhoz képest. A vegyület oxidált formájának csökkenése a 85 gramm pisztáciát fogyasztó csoportban még akkor is összefüggött az antioxidánsok koncentrációnövekedésével, amikor külön is figyelembe vették az LDL-szint változását - olvasható az EurekAlert beszámolójában

A kutatás eredményei azért fontosak a szerzők szerint, mert az utóbbi években rendre csalódást keltettek az antioxidánsokkal kapcsolatos tanulmányok. "Ha külön-külön vizsgálják az antioxidáns vegyületek specifikus hatásait, nem igazán jönnek ki jelentős eredmények. Az epidemiológiai vizsgálatok ezzel szemben mégis azt mutatják, hogy az antioxidánsokat is tartalmazó étrend fogyasztása kimutatható előnyökkel jár. Ez arra utal, hogy valamit kihagyunk a kutatásokból, és az antioxidáns vegyületek élettani hatásait még pontosabban kellene vizsgálnunk" - mondta Kris-Etherton.

[origo] címlapon»

Forrás: AFP Példátlan megtorlásból született a Kádár-rendszer A magyar történelem legvéresebb és legsúlyosabb megtorlása a pontosan száz éve született Kádár János nevéhez fűződik. Az 1956 utáni elnyomás persze nem Kádár találmánya ...
    Forrás: Júlia Molnár Csak vonszolták magukat az első kétéltűek 3D-s számítógépes modellekkel sikerült feltárni, hogyan illeszkedtek egymáshoz az első kétéltűek csontjai, és miként mozgathatták az állatok végtagjaikat. Ez lehetővé ...
    Forrás: MTI/EPA/Anindito Muherdzs Miért ragadós az ásítás? Hűti az agyat, ragadós, és még a 11 hetes magzat is csinálja. Az ásítás okát évezredek óta kutatják, de a mai napig nem tudják, miért ragályos. A legújabb eredmények ...
    Forrás: AFP/Getty Images/Roberto Gonzales Így startolt az új amerikai űrhajó Magyar idő szerint 9.44-kor startolt a Dragon nevű új amerikai űrhajó. Az indítás rendben zajlott, az űrhajó 10 perccel a start után Föld körüli pályára állt.
    Forrás: Semmelweis Egyetem Új rákkezelést fejlesztenek Debrecenben A nem osztódó, azaz szunnyadó őssejtekre csak kis mértékben hat a daganatkezelésként alkalmazott sugár- vagy kemoterápia. Sokkal hatékonyabb lehetne a kezelés, ha a ...
    Forrás: Szedlák Ádám [origo] Hangágyúval soroztuk meg a Balaton fenekét Cseppet benzinszagú, zavaróan hangos, és nem is igazán interaktív a geofizikusok munkája, ám bejárhatják vele a világot. Kínába tartó németekkel és ELTE-s kutatókkal ...
    braingate2.org Így ivott kávét egy teljesen lebénult nő Első ízben sikerült megvalósítani olyan agy-számítógép összeköttetést, amelynek segítségével egy több éve lebénult személy sikeresen vezérelt egy robotkart. A karral ...
70
Mosógép AEG Lavamat 75280 FLMOST 5 ÉV extra garanciával - 8 kg. töltet, inverter motor, gőzprogramok, LCD kijelző, centrifuga max.: 1200 ford./perc...
144 900 Ft
hirdetés

Hirdetés

Hirdetés

60
50
40

Mindentudás Egyeteme 2.0

Olvasnivaló

Forrás: MTI/Kálmándy Ferenc A betegség egy sárkány, amelyet le kell győzni A súlyosan beteg a táltos paripában felismerik saját erejüket, gyógyulásukat.
Fotó: Tuba Zoltán [origo] Túl sokat kér Navracsics Keményebb ítéleteket várna a bíróságoktól az igazságügyi miniszter. A Cozma ügy miatt elégedetlen.
Forrás: objet.com Nyomtasson villáskulcsot! Alkatrészeket és fogpótlást is lehet készíteni 3D-nyomtatókkal egy zuglói műhelyben.

Szavazás

További adatok » Időjárás »