A kávé- és a teafogyasztóknak sem kell aggódniuk a szívbetegségek és az ezek következtében fellépő halálozás miatt - írják új tanulmányukban az utrechti University Medical Center kutatói. A szerzők 37 514 személy kávé- és teafogyasztását mérték fel kérdőívekkel, majd 13 éven keresztül követték a résztvevőket.
![Forrás: [origo] Forrás: [origo]](http://static9.origos.hu/i/1006/20100620teateazas.jpg)
Még a nagyobb mennyiségű kávé- és teafogyasztás is a szívbetegségek csökkent kockázatával hozható összefüggésbe - írják az Amerikai Szív Társaság kiadványában, az Arteriosclerosis, Thrombosis, and Vascular Biology című folyóiratban megjelent új tanulmány szerzői. Yvonne T. van der Schouw és munkatársai kérdőíves formában mérték fel, hogy ki mennyi kávét vagy teát szokott fogyasztani. A következő 13 évben nyomon követték, hogy a résztvevők közül hány személynél alakult ki szív- és érrendszeri betegség vagy az ezek következtében fellépő halál.
Ha valaki naponta hat csészénél több teát ivott, 36%-kal csökkent nála a szívbetegségek kockázata, azokkal összehasonlítva, akik naponta egy csésze teánál kevesebbet fogyasztottak. Ha valaki 3-6 csészével ivott naponta, akkor a kockázatcsökkenés még magasabb, 45 százalékos volt. A kávé esetében a napi 2-4 csészényi kávéfogyasztás esetén 20%-os kockázatcsökkenés adódott (a két csészénél kevesebbet, illetve a négy csészénél többet fogyasztókkal összevetve). A halálozáscsökkenés ebben az esetben ugyan nem volt statisztikailag is jelentős mértékű, de a közepes mértékű kávéfogyasztásnál itt is csökkenés mutatkozott - írja az EurekAlert.
Az is kiderült, hogy a tea- és a kávéfogyasztás semmilyen módon nem befolyásolja a szélütés kockázatát. "A korábbi tanulmányok alapján már sejteni lehetett, hogy csökken a szívbetegségek kockázat a tea- és kávéfogyasztással összefüggésben. A szélütéssel és a szívbetegségek miatti halálozással kapcsolatos eredmények eddig azonban nem voltak egyértelműek" - mondta van der Schouw. A kutatás hiányossága, hogy a résztvevők maguk számoltak be kávé- és teafogyasztásukról, és azt sem vizsgálták, hogy ki milyen teát iszik.
A szívbetegségek kockázatcsökkenését a tea esetében az antioxidánsokkal (flavonoidok) lehet összefüggésbe hozni, ennek háttérmechanizmusa azonban még mindig nem tisztázott (erről részletesebben lásd korábbi anyagunkat: Sikerült bizonyítani a pisztácia szívvédő hatását).
Példátlan megtorlásból született a Kádár-rendszer
A magyar történelem legvéresebb és legsúlyosabb megtorlása a pontosan száz éve született Kádár János nevéhez fűződik. Az 1956 utáni elnyomás persze nem Kádár találmánya ...
Példátlan megtorlásból született a Kádár-rendszer
A magyar történelem legvéresebb és legsúlyosabb megtorlása a pontosan száz éve született Kádár János nevéhez fűződik. Az 1956 utáni elnyomás persze nem Kádár találmánya ...
Példátlan megtorlásból született a Kádár-rendszer
A magyar történelem legvéresebb és legsúlyosabb megtorlása a pontosan száz éve született Kádár János nevéhez fűződik. Az 1956 utáni elnyomás persze nem Kádár találmánya ...
Csak vonszolták magukat az első kétéltűek
3D-s számítógépes modellekkel sikerült feltárni, hogyan illeszkedtek egymáshoz az első kétéltűek csontjai, és miként mozgathatták az állatok végtagjaikat. Ez lehetővé ...
Miért ragadós az ásítás?
Hűti az agyat, ragadós, és még a 11 hetes magzat is csinálja. Az ásítás okát évezredek óta kutatják, de a mai napig nem tudják, miért ragályos. A legújabb eredmények ...
Így startolt az új amerikai űrhajó
Magyar idő szerint 9.44-kor startolt a Dragon nevű új amerikai űrhajó. Az indítás rendben zajlott, az űrhajó 10 perccel a start után Föld körüli pályára állt.
Új rákkezelést fejlesztenek Debrecenben
A nem osztódó, azaz szunnyadó őssejtekre csak kis mértékben hat a daganatkezelésként alkalmazott sugár- vagy kemoterápia. Sokkal hatékonyabb lehetne a kezelés, ha a ...
Hogy állunk az örök fiatalság keresésével?
Megéli-e egy most született ember a 150. születésnapját? Az antiaging, az öregedésgátlás az egyik legdinamikusabban fejlődő kutatási terület és iparág napjainkban. Mi ...
Hangágyúval soroztuk meg a Balaton fenekét
Cseppet benzinszagú, zavaróan hangos, és nem is igazán interaktív a geofizikusok munkája, ám bejárhatják vele a világot. Kínába tartó németekkel és ELTE-s kutatókkal ...
Most az egyszer keljen korán, vagy aludjon száz évet!
A ma élő emberek utolsó alkalommal láthatják a Vénuszt, amint elhalad a Nap korongja előtt. A ritka csillagászati jelenséget Magyarországon június 6-án kora reggel lehet ...
Így ivott kávét egy teljesen lebénult nő
Első ízben sikerült megvalósítani olyan agy-számítógép összeköttetést, amelynek segítségével egy több éve lebénult személy sikeresen vezérelt egy robotkart. A karral ...
Női nemi szervet ábrázolhat az emberiség első barlangrajza
A legősibb barlangrajzokat fedezték fel Dél-Franciaországban: olyan falba vésett jelet azonosítottak, amely női nemi szervre utal - legalábbis a kutatók szerint.
Az éghajlatmódosítástól a gondolatolvasásig
2011-ben nagy vitát kavart a döntés, hogy amerikai kormányzati kérésre cenzúráztak egy madárinfluenza-vírusról szóló cikket. Nem ez az egyetlen téma, ahol felmerül, hol ...
Cáfolja a világvégét a legősibb maja naptár
Egyedülálló, eddig ismeretlen falfestmények és számítások kerültek elő egy ősi maja város most feltárt termében. A falakon lévő naptár 7000 évre előre számítja ki a ...
A betegség egy sárkány, amelyet le kell győzni
A súlyosan beteg a táltos paripában felismerik saját erejüket, gyógyulásukat.
Túl sokat kér Navracsics
Keményebb ítéleteket várna a bíróságoktól az igazságügyi miniszter. A Cozma ügy miatt elégedetlen.
Nyomtasson villáskulcsot!
Alkatrészeket és fogpótlást is lehet készíteni 3D-nyomtatókkal egy zuglói műhelyben.