Bemutatták az első biodízellel működő repülőt

Vágólapra másolva!
A közelmúltban Berlinben rendezett nemzetközi repülőgép-kiállítás egyik fő szenzációja egy kizárólag bioüzemanyaggal hajtott Diamond DA 42 típusú repülőgép volt. Az utóbbi években már több alkalommal is sikerrel próbáltak ki különféle repülőgép-bioüzemanyagokat, de minden esetben többmotoros gépeken, amelyeknek csak az egyik hajtóműve működött az alternatív üzemanyaggal.
Vágólapra másolva!

A bécsújhelyi Diamond vállalat bevált, négyszemélyes, légcsavaros túragépét eddig is gyártották az ugyancsak ott működő Austro-Engines motorgyár AE 300-as dízelmotorjaival is. Az utóbbit alakították most át úgy, hogy algákból nyerhető biodízellel is működni tudjon. A gépet nagy sikerrel mutatták be a berlini nemzetközi repülőgép kiállításon, az ILA-n.

A zömmel szénszálerősítésű kompozit-műanyagból készülő DA 42-es kereken 9 méter hosszú, a szárnyvégei közti távolság 13,5 méter, felszálló tömege 1,8 tonna, csúcssebessége pedig 360 km/óra.

Korábbi felvételek a gépről - most már biodízel is lehet üzemanyag

A fejlesztést a nyugat-európai EADS (European Aeronautic Defence and Space Company) légi-, hadi- és űripari konzorcium Hollandiában működő kutatórészlege kezdeményezte. Alapanyagul a part menti vizekben bőven rendelkezésre álló algát választották. Az alga növényianyag-tartalma harmincszorosa a repcében találhatónak. Az algadízel használatakor a szén-dioxid-kibocsátás csupán egynyolcada a szabványos, kőolajszármazékú repülődízelének, nitrogénből kétharmaddal kevesebb van benne, és kénszármazékokból is pusztán egyhatvanadnyit tartalmaz.

Az F4 AE 300-as motorok kis átalakításokkal alkalmassá tehetők algás dízelüzemelésre, méghozzá úgy, hogy teljesítményük változatlanul 170 lóerő marad, ugyanakkor károsanyag-kibocsátásuk mellett 1,5 literrel csökken a fogyasztásuk is.