Gyors evolúciós trükk: baktériumokat használ férgek ellen egy muslica

Amerikai kutatók az alkalmazkodás egy új módját fedezték föl. Egy muslicafaj úgy növeli meg túlélési esélyeit, hogy szimbiózisban, azaz kölcsönösen előnyös kapcsolatban él egy baktériummal. A muslicát gyakran támadja meg egy fonálféreg, amely korábban terméketlenséget okozott, és végül elpusztította a rovart. A kutatók fölfedezték, hogy az utóbbi évtizedekben elterjedtek a fonálféreg ellen védő baktériummal együtt élő muslicák.

A Rochesteri Egyetem biológusa, John Jaenike és munkatársai a Drosophila neotestacea muslicát tanulmányozták. A rovar nőstényeit előszeretettel támadja meg egy parazita fonálféreg (Howardula aoronymphium). A féreg még a rovarlárvákba fúrja be magát a kültakarón keresztül, majd megakadályozza a rovarok későbbi petetermelését.

Ha azonban a nőstények egy Spiroplasma baktériummal fertőzöttek, akkor a befúródott fonálférgek gyengén fejlődnek, és nem sterilizálják a rovarokat. A kutatók azt is fölfedezték, hogy - hála a jótékony hatásának - a baktérium folyamatosan terjed Észak-Amerikában, és egyre növekszik a gyakorisága a muslicákban, mivel az anyák továbbadják őket az utódaiknak.

Az 1980-as évek elejéről megőrzött muslicáknak még csak a 10 százalékában fordult elő a baktérium. 2008-ra a Spiroplasma-fertőzés gyakorisága 80 százalékra emelkedett. Jaenike következtetése szerint a fertőzés gyakorisága gyors evolúciós válasz a fonálférgek jelenlegi észak-amerikai hódítására.

A kutatók felhívják a figyelmet arra, hogy fölfedezésük az emberek szempontjából is jelentős. A fonálférgek súlyos emberi betegségeket - amilyen például a folyami vakság és az elefántkór - hordoznak és adnak át az embereknek. A fonálférgek elleni első természetes bakteriális védelem felismerése új módszerek bevezetéséhez vezethet a férgek elleni harcban. A kutatók tovább vizsgálják, hogyan használhatnák fel a baktériumokat az emberi féregfertőzések ellen..

Forrás: Science/AAAS

* * *

Rovatunk mostantól Facebookon és Twitteren keresztül is elérhető, ahol extra tartalmakat is kínálunk.