Gyors E. coli tesztet dolgoztak ki amerikai kutatók

Az eddigi 48 óra helyett egy óra alatt kimutatja az Escherichia coli baktérium jelenlétét egy új, infravörös spektroszkópiát alkalmazó módszer, amelyet amerikai élelmiszerkutatók dolgoztak ki.

Az Egyesült Államok járványügyi hatósága, a CDC szerint évente mintegy 70 ezer amerikait betegít meg az Escherichia coli baktérium. Lisa Mauer, a fejlesztésben részt vevő egyik kutató kiemelte, hogy még más, a marhahúsban lévő baktériumok jelenlétében is képesek kimutatni az E. coli-t, és megkülönböztetni adott törzseit az új módszerrel.

A spektroszkópiás módszer alkalmas az E. coli baktériumfaj 0157:H7 szerotípusú törzseinek kimutatására is, ami azt jelenti, hogy egy esetleges járványt hatékonyan és gyorsan nyomon követhetnek. Az E. coli 0157:H7-es törzse "hamburger-coli" néven is ismert: a törzset a nem kellőképpen átsütött hamburgerek okozta fertőzések során izolálták először az Egyesült Államokban (bővebben: Escherichia coli okozta élelmiszer eredetű járvány az USA-ban).

A marhahúsra kidolgozott teszt Mauer szerint más típusú élelmiszerek esetében is használható lehet, továbbá nemcsak az E. coli baktériumot, hanem másfajta kórokozókat is ki lehetne mutatni vele. Az új eljárás sikeresen azonosította például a melamint a csecsemőtápszerben akkor is, ha csak egy a millióhoz koncentrációban volt jelen a tápszerporban. Ez a vegyület 2008-ban Kínában legalább hat gyerek halálát okozta, és 300 ezret betegített meg.

Az ember és a baktériumok együttélése, a bélflóra kialakulása egy ma is zajló hosszú evolúciós folyamat eredménye. A bélben élő baktériumok nagyobb része hasznos az ember számára, míg egy kisebb részük káros a mérgek, és különféle rákkeltő anyagok termelése miatt. A harmadik, legnagyobb részt alkotó csoportba tartozók nem sorolhatók be egyértelműen egyik csoportba sem: egyaránt lehetnek károsak és hasznosak is.

Ilyen "kétarcú" baktérium például a mindenki által jól ismert Escherichia coli. A baktériumok hasznos tulajdonságai közé tartoznak az emésztés segítése, az immunfolyamatok szabályozása, a vitaminok termelése, a káros baktériumok elszaporodásának és hatásainak gátlása. Az emberi bélcsatorna pedig életteret és táplálékot biztosít a mikrobáknak.

Mauer új módszerét a Journal of Food Science című szakfolyóirat legutóbbi számában ismertette részletesen.