A Penn State Egyetem kutatói egy átfogó vizsgálattal bizonyították, hogy a dió nyugodt és stresszes körülmények között is egyaránt képes a vérnyomáscsökkentésre. A kutatás eredményei a szerzők szerint azért fontosak, mert senki sem képes rá, hogy mindennapi életéből teljesen kiiktassa az idegeskedést, étrendi változtatásokkal viszont mindenki tehet azért, hogy szervezete jobban reagáljon a kihívásokra.

Sheila G. West és munkatársai a dió, a dióolaj és a lenolaj vérnyomásra gyakorolt hatásait vizsgálták meg egy olyan kísérletben, amelyben mindenki véletlenszerű sorrendben fogyasztotta három elérhető étrend valamelyikét. Mindegyik diéta hat hétig tartott: ezek egyike egy átlagos amerikai menü volt, amit az USA-ban élő átlagemberek nap mint nap fogyasztanak. A második étrend kilenc egész szem diót és egy teáskanál dióolajat is tartalmazott, a harmadik diétában pedig a dió és a dióolaj mellett még másfél teáskanál lenolajat is adtak a résztvevőknek.
A 22 résztvevő mindegyike egészséges volt, a rossz koleszterin (alacsony sűrűségű lipoprotein; LDL) szintje azonban mindegyiküknél emelkedett volt. Az átlagosnál magasabb LDL-szintet jelenleg a szívinfarktus és a szívbetegségek egyik hajlamosító tényezőjeként tartják számon, bár az utóbbi időben az is kiderült, hogy ennél bonyolultabb a helyzet - a keringési problémák kockázatát inkább a különféle koleszterinfajták egymáshoz viszonyított aránya jelzi előre. A korábbi kutatások alapján már az is jól ismert, hogy a dió és a lenolaj - omega-3 zsírsavtartalmának köszönhetően - képes csökkenteni az LDL-koleszterin szintjét, sőt az erek gyulladását jelző C-reaktív fehérje és más gyulladásos jelzőanyagok koncentrációját is. A dió és a lenolaj fogyasztása ezek alapján szívvédő hatású, de azt még senki sem vizsgálta eddig, hogy fogyasztásuk stresszes körülmények között képes-e a vérnyomás jelentős mértékű csökkentésére.
A kutatócsoport eredményei azt mutatták, hogy a dió erre is képes. Mindezt úgy mérték le, hogy a hathetes diétákat követően kétféle stressztesztnek vetették alá a résztvevőket. Az egyik alkalommal három percet kellett beszélniük a kutatók előtt, akik mindezt videóra vették, egy másik alkalommal pedig jéghideg vízbe kellett lógatniuk az egyik lábukat. A szakemberek mindkét teszt során vérnyomásmérést végeztek az alanyoknál, így összehasonlíthatóvá vált, hogy az eltérő étrendek eredményeznek-e bármilyen változást a stressz közben mért vérnyomásértékeken. A diót is tartalmazó étrend fogyasztását követően statisztikailag is értékelhető csökkenés mutatkozott a stressz alatti vérnyomásban, a lenolaj fogyasztása viszont már nem csökkentette pluszban a vérnyomás értékeit - olvasható az egyetem sajtóanyagában.
A Journal of the American College of Nutrition tanulmányának szerzői az erek ultrahangos vizsgálatát is elvégezték a résztvevők egy részénél. A módszerrel az artériák tágulása mérhető, ami szintén utal arra, hogy a szervezet keringése hogyan reagál a stresszre (minél tágulékonyabbak az oxigéndús vért szállító artériák, annál jobban kezeljük a stresszhatásokat). A vizsgálat azt mutatta, hogy bár a lenolajjal kiegészített étrend nem okoz további mérhető csökkenést a vérnyomásban, jelentős mértékben javítja az erek tágulási képességét.
A vérnyomáscsökkentő és értágító hatásért feltételezhetően a már említett omega-3 zsírsavak felelnek: ezek többszörösen telítetlen zsírsavak, és különösen az alfa-linolénsavról ismert, hogy jó hatással van a keringési folyamatokra. A diónak ezen kívül magas a rost- és az antioxidánstartalma, ami miatt szintén egészségesnek tartják a táplálkozástudományi szakemberek. A lenolajban pedig még magasabb koncentrációban vannak jelen az omega-3 zsírsavak, így ezt is érdemes lehet beépíteni a napi táplálkozásunkba. Ezzel nem csak a keringésünknek teszünk jót, hanem fokozhatjuk például az agyműködésünket is, hiszen ismert, hogy az omega-3 zsírsavak egyik típusa az agy egyik fontos zsírja. A telítetlen zsírsavak ezen csoportjának (dokozahexaénsav, DHA) fogyasztása különösen gyermekeknél lehet előnyös az agyfejlődés miatt.
Példátlan megtorlásból született a Kádár-rendszer
A magyar történelem legvéresebb és legsúlyosabb megtorlása a pontosan száz éve született Kádár János nevéhez fűződik. Az 1956 utáni elnyomás persze nem Kádár találmánya ...
Példátlan megtorlásból született a Kádár-rendszer
A magyar történelem legvéresebb és legsúlyosabb megtorlása a pontosan száz éve született Kádár János nevéhez fűződik. Az 1956 utáni elnyomás persze nem Kádár találmánya ...
Példátlan megtorlásból született a Kádár-rendszer
A magyar történelem legvéresebb és legsúlyosabb megtorlása a pontosan száz éve született Kádár János nevéhez fűződik. Az 1956 utáni elnyomás persze nem Kádár találmánya ...
Csak vonszolták magukat az első kétéltűek
3D-s számítógépes modellekkel sikerült feltárni, hogyan illeszkedtek egymáshoz az első kétéltűek csontjai, és miként mozgathatták az állatok végtagjaikat. Ez lehetővé ...
Miért ragadós az ásítás?
Hűti az agyat, ragadós, és még a 11 hetes magzat is csinálja. Az ásítás okát évezredek óta kutatják, de a mai napig nem tudják, miért ragályos. A legújabb eredmények ...
Így startolt az új amerikai űrhajó
Magyar idő szerint 9.44-kor startolt a Dragon nevű új amerikai űrhajó. Az indítás rendben zajlott, az űrhajó 10 perccel a start után Föld körüli pályára állt.
Új rákkezelést fejlesztenek Debrecenben
A nem osztódó, azaz szunnyadó őssejtekre csak kis mértékben hat a daganatkezelésként alkalmazott sugár- vagy kemoterápia. Sokkal hatékonyabb lehetne a kezelés, ha a ...
Hogy állunk az örök fiatalság keresésével?
Megéli-e egy most született ember a 150. születésnapját? Az antiaging, az öregedésgátlás az egyik legdinamikusabban fejlődő kutatási terület és iparág napjainkban. Mi ...
Hangágyúval soroztuk meg a Balaton fenekét
Cseppet benzinszagú, zavaróan hangos, és nem is igazán interaktív a geofizikusok munkája, ám bejárhatják vele a világot. Kínába tartó németekkel és ELTE-s kutatókkal ...
Most az egyszer keljen korán, vagy aludjon száz évet!
A ma élő emberek utolsó alkalommal láthatják a Vénuszt, amint elhalad a Nap korongja előtt. A ritka csillagászati jelenséget Magyarországon június 6-án kora reggel lehet ...
Így ivott kávét egy teljesen lebénult nő
Első ízben sikerült megvalósítani olyan agy-számítógép összeköttetést, amelynek segítségével egy több éve lebénult személy sikeresen vezérelt egy robotkart. A karral ...
Női nemi szervet ábrázolhat az emberiség első barlangrajza
A legősibb barlangrajzokat fedezték fel Dél-Franciaországban: olyan falba vésett jelet azonosítottak, amely női nemi szervre utal - legalábbis a kutatók szerint.
Az éghajlatmódosítástól a gondolatolvasásig
2011-ben nagy vitát kavart a döntés, hogy amerikai kormányzati kérésre cenzúráztak egy madárinfluenza-vírusról szóló cikket. Nem ez az egyetlen téma, ahol felmerül, hol ...
Cáfolja a világvégét a legősibb maja naptár
Egyedülálló, eddig ismeretlen falfestmények és számítások kerültek elő egy ősi maja város most feltárt termében. A falakon lévő naptár 7000 évre előre számítja ki a ...
A betegség egy sárkány, amelyet le kell győzni
A súlyosan beteg a táltos paripában felismerik saját erejüket, gyógyulásukat.
Túl sokat kér Navracsics
Keményebb ítéleteket várna a bíróságoktól az igazságügyi miniszter. A Cozma ügy miatt elégedetlen.
Nyomtasson villáskulcsot!
Alkatrészeket és fogpótlást is lehet készíteni 3D-nyomtatókkal egy zuglói műhelyben.