Megvan, hol ismeri fel az állatokat az agy

Emberek, állatok és épületek képét mutatták epilepsziás betegeknek amerikai kutatók, és figyelték, mely agyterületek jönnek ingerületbe a képek láttára. Legnagyobb meglepetésükre az állatok képeire az agy érzelmi reakciókért felelős központja mutatta a legerősebb reakciót.

A klasszikus tankönyvi leírás szerint az agy amygdala nevű része leginkább az érzelmekért felelős, egy új kutatás szerint az állatok azonosításában is szerepe van. Florian Mormann, a Kaliforniai Műszaki Egyetem biológiai részlegének kutatója munkatársaival a különböző agyterületek működését vizsgálták. Negyvenegy olyan epilepsziás beteget kértek fel a kísérletekhez, akiknek agyába - a közelgő műtét előkészítéseként - elektródákat ültettek.

A vizsgálati alanyoknak számítógépes képernyőt kellett nézniük, amelyen száz, embereket, állatokat és épületeket ábrázoló fotót villantottak fel különböző sorrendben. Az emberi arcok között többek közt Brad Pitt és Teréz anya is szerepelt.

Az eredmények értékelésekor az amygdala területén és a szomszédos régiókban található 1445 neuron válaszát elemezték. Az amygdala (mandulamagnak is hívott, páros, mandula alakú agyterület) az agy középső halántéklebenyében helyezkedik el. Az amygdalát korábban már kapcsolatba hozták az erős érzelmek - amilyen például a harag és a félelem - feldolgozásával, nemrég az is kiderült, hogy az emberi társas kölcsönhatásokban is szerepet játszik.

A Nature Neuroscience folyóirat legújabb számában a kutatók arról számolnak be, hogy a jobb oldali amygdala olyan neuronokat is tartalmaz, amelyek kizárólag az állatfotókra reagáltak - ilyen idegsejteket sehol máshol sem azonosítottak az agyban. Ezek a neuronok egyáltalán nem jöttek ingerületbe az emberek vagy tárgyak képeire, akármilyen szögből vagy távolságból is készültek a fotók.

Forrás: Nature Neuroscience/F. Mormann et al.

Az amygdala neuronjainak reakciója emberekre, állatokra és épületekre

A neuronok nem "tettek különbséget" a különféle állatok között. Egyaránt reagáltak a madarakra vagy az emlősökre, és a veszélyes vagy élelemként számításba jöhető állatokra. A kutatók ezért úgy vélik, hogy ezek a válaszok az állatoknak az evolúciós múltunkban gyökerező jelentőségét tükrözik. Akkoriban egyformán jelentős volt számunkra a ragadozók és a zsákmányállatok felismerése. Különösen érdekes, hogy az az agyterület felelős az állatok felismeréséért, amely az érzelmi reakciókban (öröm, félelem) játszik főszerepet. A kutatók úgy vélik, ennek oka az, hogy az állatok megpillantása igen erős érzelmi reakciókat válthatott ki őseinkből a múltban.

Az amygdala az agy középső halántéklebenyében helyezkedik el. A páros, mandula alakú agyterületet mandulamagnak is hívják. Ez a terület felelős az erős negatív érzelmek - amilyen például a harag és a félelem - feldolgozásáért, de szerepe van a társas kölcsönhatásokban is. Az amygdala szabályozza, hogy mekkora az a személyes távolság, melyet másokkal szemben reflexszerűen tart az ember, és ha valaki ezen belülre lép, akkor kellemetlenül kezdi érezni magát.

Agyhullámok vizsgálata elektroenkefalográfiával (EEG)