Korábban ismeretlen fajok életközösségére bukkantak a tengerfenéken az Antarktisz közelében. Az élőlények a mélytengeri füstölgőket körülvevő forró, sötét világban csoportosulnak.

Elsőként vetettek be távirányítású tengeralattjárót az Antarktiszt körülvevő, úgynevezett Déli-óceán mélyén húzódó East Scotia hátság tanulmányozására az Oxfordi és a Southamptoni Egyetem, valamint a British Antarctic Survey kutatói. Az itt található hidrotermális kürtők (köztük az akár 382 Celsius-fokos hőmérsékletet is elérő fekete füstölgők) egyedülálló környezetet hoznak létre, ahová nem hatol le a napfény és amely gazdag bizonyos vegyületekben.

"A hidrotermális kürtők a Földön sehol másutt nem található állatoknak adnak otthont, amelyek nem a Napból nyerik az energiát, hanem bizonyos vegyületek, például kén-hidrogén lebontásából" - mondta a kutatások vezetője, Alex Rogers, az Oxfordi Egyetem zoológus professzora. "Az Antarktisz mellett húzódó Déli-óceánban található kürtők első felmérése egy forró, sötét elveszett világot tárt fel, ahol korábban ismeretlen tengeri organizmusok egész közössége virul" - mondta.

A távvezérelt tengeralattjáró egyedülálló képeket készített a különleges élőlényekről. Megörökítette a jetirákok új fajának hatalmas kolóniáit, amelyekről a kutatók úgy gondolják, hogy uralják az antarktiszi kürtők ökoszisztémáját. Másutt egy eddig még leíratlan ragadozó tengeri csillagot fényképezett, amely hét karjával kúszott a nyeles kacsakagylókkal borított terepen. Majdnem 2400 méteres mélységben pedig egy szintén meghatározatlan fakó polipra bukkant.

PLoS Biology
Tengeri rózsák (A), tengeri rózsák és puhatestűek (B), fiatal jetirákok a tengeri rózsák között (C), leíratlan puhatestűek (D), meghatározatlan hétkarú tengeri csillagok a nyeles kacsakagylók között (E), meghatározatlan polip. A fehér méretvonalak 10 centiméternek felelnek meg az előtérben

"Amit nem találtunk, az majdnem olyan meglepő, mint amit találtunk" - mondta Rogers professzor. "Sok állat, így például a Csendes-, az Atlanti- és az Indiai-óceán hidrotermális kürtőinél megtalálható csőférgek, kürtőkagylók, kürtőrákok és kürtőgarnélák egyszerűen nem bukkantak fel ezen a vidéken" - magyarázta.

A kutatócsoport, amely felfedezéseiről a szabad hozzáférésű PLoS Biology folyóiratban számolt be, úgy véli, hogy az antarktiszi és a másutt lévő kürtők körül található állatok különbözősége arra utal, hogy a Déli-óceán egyfajta gátat képvisel bizonyos kürtőlakó állatok számára. Az East Scotia hátság egyedülálló fajai azt is jelzik, hogy a kürtők ökoszisztémája a bolygónkon jóval sokfélébb és összetettebb, mint korábban gondolták.