Gyorsabban nőnek a fekete lyukak, mint gondolták

A kutatók sokáig úgy vélték, hogy a galaxisok központjában lévő, igen nagy tömegű fekete lyukak gyarapodása összhangban van a csillagvárosok növekedésével, a legújabb megfigyelések viszont teljesen más képet festenek.

A galaxisok csillagtömegének tízszeres növekedése a fekete lyuk tömegének százszoros gyarapodásával jár. Ez gyökeresen megváltoztatja a galaxisok és fekete lyukak együttes evolúciójáról vallott nézeteinket - ismertették közelmúltbeli felfedezésüket a The Astrophysical Journal legújabb számában a melbourne-i Swinburne Műszaki Egyetem kutatói, akik a Hubble-űrteleszkóp, a Chilében működő VLT-távcsőrendszer (Very Large Telescope) és a hawaii Keck-teleszkópok adatainak segítségével a jelenlegi legnagyobb galaxis- és feketelyuk-adatbázist hozták létre.

A galaxisokon belül egyfajta verseny folyik a rendelkezésre álló alapanyagért, a csillagközi por- és gázfelhőkért, amelyek egyaránt szükségesek új csillagok képződéséhez és a központi fekete lyukak táplálásához. Több mint egy évtizeden keresztül a tudósok úgy vélték, hogy mindkét folyamat a gázoknak olyan mennyiségét használja fel, amelynek révén állandó marad a galaxis tömegének a fekete lyuk tömegéhez viszonyított aránya - olvasható a PhysOrg tudományos hírportálon. Ehelyett kiderült, hogy - legalábbis a nagy galaxisokban - a fekete lyukak fejlődése jóval gyorsabb.

A Swinburne Egyetem asztrofizikusai szerint ugyanakkor egészen másként viselkednek a kis, csillagokban gazdag galaxisok vagy az olyan átlagos spirálgalaxisok, mint amilyen a Tejútrendszer. "Minél kisebb a galaxis, a tömegének annál nagyobb részét képezik a csillagok" - magyarázta a kutatók egyike, Nicholas Scott.

Ajánlat: Új képeket közöltek a Tejútrendszer középpontjában lévő óriás fekete lyuk közvetlen környékének viharos eseményeiről. A különleges repülőgépről készített felvételek sokkal részletgazdagabbak, mint az űrtávcsövek más hullámhosszakon készült képei.