A tenger az 5. század óta védte Velencét: ekkor települtek emberek a lagúnában lévő szigetekre. A következő 13 évszázad során Velence egyre nagyobb, gazdagabb és erősebb lett, ma pedig a világ egyik legkeresettebb turistacélpontja.
Ám az a tenger, amely egykor megvédte a hódítóktól az „úszó várost”, ma ellenséggé vált. Egyre nagyobb és gyakoribb áradások sújtják Velencét, mert a város süllyed, a tengerszint pedig emelkedik. Míg az 1900-as évek elején még csak évi 10 magas vízállás vagy "magasvíz" (olaszul acqua alta) fordult elő, ma már évi 60 ilyen esemény van. Ilyenkor a lagúnába benyomuló tenger elönti az utcákat, tereket, épületeket. A legnagyobb, közel 2 méteres emelkedés 1966-ban történt.
A mai város a Velencei-lagúna 118 szigetén fekszik. A lagúnát egy 45 kilométer hosszú természetes gát választja el az Adriai-tengertől, és három bejárata van: a Lido, a Malamocco és a Chioggia:
Az 1966-os, óriási károkat okozó árvíz után merült fel, hogy Velencét meg kell védeni a tengertől. Több évtizedes vita után egy gátrendszer építése mellett döntöttek. Ez a MOSE, egy közel 9 milliárd dolláros program, amely 2003-ban indult. Az alábbi két műholdkép a 2013-ig elért eredményeket mutatja Lido-bejáratnál:
Láthatjuk, hogy a 2000-ben készült felvételhez képest három nagyobb változás van. Az egyik egy hullámtörő gát a bejárat előtt (a képen breakwater néven). A másik egy új sziget a bejárat belső részén (Mose Island). A harmadik egy új hajózsilip a bejárat jobb oldalán (lock).
Nézzük meg ezt közelebbről! A további munka során az új sziget mindkét oldalára egy gátrendszert építenek. Ezekkel fogják elzárni a lagúnát a tengertől, például vihardagály esetén. Ilyenkor az új zsilipen keresztül lehet közlekedni a kisebb hajókkal a tenger felé:
Ha nem fenyeget áradás, akkor a gátrendszer elemei, a kapuk a tengerfenéken lévő teknőben fekszenek, és víz tölti ki őket. Ha jön a dagály (és a vízszint emelkedése meghaladja a 87 centimétert), akkor levegőt pumpálnak beléjük, és körülbelül egy óra alatt felemelkednek:
Egy-egy kapu 30 méter magas, 20 méter széles és 5 méter vastag, 300 tonnás acélszörnyeteg. Az első kapuk tesztelése 2013 októberében megtörtént:
A teljes rendszer a tervek szerint 2016-ra készül el. Háromméteres hirtelen tengerszint-emelkedéstől védi majd a várost, illetve elég védelmet jelent akkor is, ha az átlagos tengerszint 100 év alatt 60 centiméterrel lesz magasabb a globális felmelegedés miatt.
Egy nagyon látványos filmes-animációs összefoglaló a programról itt látható: