Így reagáltak a csernobili madarak

Közel 30 évvel a csernobili atomkatasztrófa után azt találták, hogy a madarak vérében megnövekedett a káros hatások ellen védő molekulák mennyisége.

A csernobili területek madárvilága alkalmazkodni kezdett az erős sugárzáshoz - áll a Functional Ecology című tudományos folyóiratban közölt kutatásban. Ez az első eset, amikor vadon élő állatoknál ilyen alkalmazkodást figyeltek meg.

Ismael Galvan, a Spanyol Nemzeti Kutatótanács munkatársa 152 madarat vizsgált meg az egykori atomreaktor körüli lezárt területen és annak közelében. A vizsgált madarak 16 különböző fajból kerültek ki. Az állatoktól vér- és tollmintákat vettek.

A radioaktív sugárzás azért rendkívül veszélyes az élőlényekre, mert erősen reaktív molekulákat, úgynevezett szabadgyököket hoz létre. Ezek a molekulák romboló hatással vannak az örökítőanyagra, ami káros mutációkhoz vezethet. Bár szabadgyökök normál körülmények között is keletkezhetnek jóval kisebb mennyiségben, ezeket a szervezet antioxidánsokkal képes megfékezni.

A mostani kutatás eredményei arra utalnak, hogy néhány vadon élő állatfaj képes alkalmazkodni a megnövekedett sugárterheléshez. Több befogott madárfaj vérében ugyanis magas volt a glutation nevű antioxidáns mennyisége, amely az erősen reaktív molekulák hatástalanításával képes ellensúlyozni a radioaktív sugárzás káros hatásait.

Nem mindegyik madárfajnak sikerült azonban alkalmazkodni a kedvezőtlen körülményekhez. Azoknál a madaraknál, amelyeknek a tollazatában nagyobb volt a vörös és rózsaszínért felelős feomelanin tartalom, jobban ki voltak téve a DNS-károsodás veszélyének. Ez azért lehetséges, mert feomelanin termelése antioxidánsokat emészt fel.

1986. április 26-án robbant fel a csernobili atomerőmű négyes blokkja. Sokáig úgy gondolták, hogy az érintett környékre hosszú ideig nem tér vissza az élet, azonban az elmúlt időszakban egyre inkább kezdi visszafoglalni a természet az emberek elől elzárt területet. Az elmúlt években több tanulmány is vizsgálta a radioaktív sugárzás élő szervezetre gyakorolt hatásait, ezek megnövekedett mutációs arányokról számoltak be.