Akció helyett az absztrakció a menő a mai természetfotózásban

Az év természetfotója 2014
Monokróm impresszió Kompozíció, forma és kísérletezés kategória A Magyar Fotóművészek Szövetségének különdíja Az utóbbi időben szeretem úgy fotózni a természeti témákat, hogy festményszerű hatást keltsenek. Ehhez sok fotótechnikai trükk áll rendelkezésre. Ez esetben azt a megoldást alkalmaztam, hogy az objektív elé tartott üveglapot krémmel bekentem, és az ujjammal addig mázoltam, amíg a megfelelő hatást el nem értem.
Vágólapra másolva!
A Magyar Természettudományi Múzeumban tegnap rendezték meg Az Év Természetfotósa GDF SUEZ pályázat 2014 díjátadó rendezvényét és nyitották meg a legjobb képekből rendezett kiállítást. Két nyertest és egy szervezőt kérdeztünk a jelenlegi trendekről.
Vágólapra másolva!

A 22. alkalommal megrendezett pályázat győztese és az Év természetfotósa Daróczi Csaba lett, aki immár harmadszor nyerte el ezt a díjat. Mivel igen szoros volt a verseny, a zsűri pontozása során néhány tized ponttal maradt le mögötte Selmeczi Dániel búvárfotós. A pályázat egyik fő szervezője Radisics Milán, a NaturArt fotósklub elnöke volt. Őket kérdeztük arról, hogy milyen trendek uralkodnak jelenleg a hazai természetfotózásban.

Daróczi Csaba az Origónak elmondta, hogy „a természetfotó hazánkban és világszerte egyaránt kezd elmenni abba az irányba, hogy zsűrik már nem a nagyon különleges akciókat keresik már. Ehelyett inkább a képi ábrázolás elvontsága, illetve az új kompozíciók és a képi megjelenítések kezdenek dominálni a képeken. Néhány éve inkább az akcióképek voltak a nyerők, most már az esztétikailag szép képek kezdenek teret hódítani.”

Daróczi Csaba, az Év természetfotósa az egyik díjnyertes képe előtt a díjként kapott kisplasztikával Forrás: Bajomi Bálint

Radisics Milán szerint "az idei év azért érdekes, mert kimagasló technikai bravúrok nem nagyon voltak a pályázat anyagában. A legnagyobb trend az, hogy a fotósok igyekeznek újítani. Mindig az újdonságot keresik, hiszen a zsűri is mindig reagál az újszerűségre, és ezt is pontozza. Viszont ebben nincs extremitás. Ezt jól mutatja, hogy az idei magyar pályázaton vannak olyan nyertesek, amelyek a nemzetközi pályázaton is nyertek, független zsűrivel. Tehát külföldön és Magyarországon is hasonló döntések születtek, ami egyrészt azt jelenti, hogy a zsűriknek hasonló az ízlése, másrészt hogy a magyar zsűri követi a trendeket.”

Radisics Milán, a NaturArt elnöke az Év természetfotósa kisplasztikával Forrás: Bajomi Bálint

Selmeczi Dániel elmondása szerint a búvárfotózás területén „vannak új trendek, a bemozdulásos képek, a nagyon közeli halszemmel készített képek nagyon különlegesek. Én megpróbálok megmaradni a hagyományos fotótechnikáknál - nem használok semmilyen trükköt. Mivel természetfotósnak tartom magamat, azt próbálom visszaadni, amit látok.”

Selmeczi Dániel (jobbra) kategóriadíjat vesz át Forrás: Bajomi Bálint

A fotósokat az új technikákról is kérdeztük. Daróczi Csaba elmondta: „vannak olyan segédeszközök, objektívek, amelyekkel a fentebb vázolt célokat el lehet érni. Tehát mindenki agyal, hogy ezt a képi világot hogy tudná létrehozni. Nekem is van egy érdekes technikával készült képem, a Monokróm impresszió. Úgy született, hogy egy üveglapot kentem be krémmel, és ettől alakult ki ez a különleges képi világ.”

Radisics Milán egy új trendet említett: eszerint a természetfotósok egyre többször telefonnal fotóznak fényképezőgép helyett. „A telefonban is nagyon jó minőségű szenzorok vannak, és jó minőségű képeket lehet velük készíteni” – jelentette ki a NaturArt elnöke. Ugyanakkor a mostani kiállításon még nem mutatkozik meg ez a trend: a képek túlnyomó többsége tükörreflexes géppel készült, nincs köztük egy telefonnal készült kép sem. Selmeczi Dániel szerint a víz alatti fotózás világában „nincsen semmi új technika. Én tíz éve ugyanazzal a technikával fotózok. Egy DSLR (azaz tükörreflexes) gép van egy víz- és nyomásálló tokban, amit kívülről tudok kezelni. Két, vagy négy vakut használok, attól függ, hogy milyen a szituáció.”

A GDF SUEZ - NaturArt Az év természetfotósa 2014. c. kiállítás 2014. november 5-től 2015. január 5-ig tekinthető megy Budapesten a Magyar Természettudományi Múzeumban.