Újabb négyszeres csillagrendszert fedeztek fel csillagászok

30 Ari, négyszeres csillagrendszer
A csillagrendszer fantáziarajza
Második alkalommal fedeztek fel a kutatók négy csillaggal rendelkező csillagrendszert a Naprendszeren kívül.

A NASA közlése szerint a négyszeres csillagrendszer planétája egy vörös gázbolygó, amely tízszer nagyobb tömegű a Jupiternél. A Földtől 136 fényévre, a Kos csillagképben található. A bolygót korábban is ismerték az asztronómusok, eddig azonban csak három csillagot fedeztek fel a hozzá tartozó rendszerben. A felfedezést a San Diego-i Palomar Csillagvizsgáló műszereinek segítségével tették.

Ez a második alkalom, hogy csillagászok négyszeres csillagrendszerre bukkantak. Az első négycsillagos bolygót, a KIC 4862625-öt 2013-ban amatőr csillagászok fedezték fel a NASA Kepler-missziója nyilvános adatainak használatával.

A csillagrendszer fantáziarajza Forrás: NASA

A 30 Ari nevű, most megismert rendszer bolygója hozzávetőleg egy év alatt kerüli meg főcsillagát. A másodlagos csillag viszonylag közel áll a főcsillaghoz, e körül azonban nem kering a bolygó. Ez a csillagpár és a rendszer másik, mintegy 1670 csillagászati egységnyi távolságra lévő csillagpárja egymás körül kering. Egy csillagászati egység a Nap és a Föld átlagos távolsága, mintegy 251 milliárd kilométer.

"Ha láthatnánk az eget a 30 Ari bolygójáról, a négy csillag egy kicsi napnak és két nagyon fényes csillagnak tűnne, melyek napfénynél is láthatóak" - állítja közleményében a NASA.

A csillagászok szerint valószínűtlen, hogy a bolygón vagy bármely esetleges holdján lehetséges lenne az élet.

A mostani felfedezés arra világít rá, hogy az ilyen típusú csillagrendszerek, melyek általában két pár, egymás körül nagy távolságban keringő ikercsillagból állnak, gyakrabban fordulnak elő, mint azt korábban feltételezték.

"A Naphoz hasonlatos csillagok mintegy négy százaléka figyelhető meg négyszeres rendszerben. Ez az érték a korábbi becsléseknél magasabb, a megfigyelési technikák ugyanis folyamatosan fejlődnek" - fejtette ki Andrej Tokovinin, a Cerro Tololo chilei csillagvizsgáló kutatója, a felfedezésről az Astronomical Journal című szaklapban megjelent tanulmány egyik szerzője.

"Csillagrendszerek számtalan formában létezhetnek. Vannak egyedülálló csillagok, ikercsillagok, hármas, sőt ötös csillagrendszerek. Hihetetlen, ahogy a természet összerakta ezeket a szisztémákat" - fogalmazott Lewis Roberts, a Jet Propulsion Laboratory, a NASA Pasadena közelében, Kaliforniában lévő űrközpontjának munkatársa.