A felnőttek óvatosabbak a közösségi médiával, mint a fiatalok

közösségi média
Family using digital tablet together
Vágólapra másolva!
Minden szülő csodálkozott már azon, hogy mit gondolnak olyankor a tinédzserek, amikor kockázatos információkat és képeket közölnek a közösségi médiában. A Penn State kutatóinak eredményei arra utalnak, hogy a fiatalok ezt nem teljesen gondolják át vagy másképp látják a helyzetet, mint a legtöbb felnőtt.
Vágólapra másolva!

A paradoxon

A tanulmány szerint, ahogy a tinédzserek megtanulják az internetes adatvédelem kockázatait, az egészen más, ahogy a felnőttek közelítik meg a privát adatok menedzselését. Míg a legtöbb felnőtt először gondolkodik és kérdez, addig a fiatalok vállalják a kockázatot, aztán kérnek segítséget, mondta Haiyan Jia, az információs tudományok és technológiák posztdoktori ösztöndíjasa.

„A felnőttek gyakran nehezen értik ezt meg, ez egy paradoxon, mert ők először figyelembe veszik a lehetséges kockázatokat, mielőtt az információt online nyilvánosságra hozzák” – mondta Jia. „A mi modelljeink szerint a tinédzserek nem így gondolkodnak – először kinyilvánítanak, aztán vonják le a konzekvenciákat. A folyamat több mint tapasztalati jellegű a fiataloknak.”

Okostelefonján csetelő fiú Forrás: PhotoAlto/Thierry Foulon

Máshogy látják a felnőttek

Az „először nyilvánosságra hozom, aztán majd korrigálom” modell a kutatók utalásai alapján olyan, mint egy magánéleti paradoxon, legalábbis a szintén posztdoktori ösztöndíjas Pamela Wisniewsky szerint, aki együtt dolgozott Jia-val. Wisniewski véleménye alapján a paradoxon azt sugallja, hogy nincs kapcsolat a tizenévesek adatvédelmi aggályai és aközött, hogy milyen információt tesznek közzé.

"A felnőttek esetében az alapmodell, hogy különböző tényezők járulnak hozzá az egyéni aggodalomhoz a saját adatvédelmet tekintve és ebből kifolyólag a felhasználó bizonyos tevékenységektől tart, például kevesebb információt közöl magáról” – mondta Wisniewski. "Ez a nagyon racionális, felnőtt-központú modell azonban, úgy tűnik, hogy nem alkalmazható a fiatalokon."

A kutatók szerint, amikor a tinik elkezdenek az adatvédelmi aggályokkal küzdeni gyakran próbálják megtalálni a lehetséges védelmi rendszereket a kockázat csökkentésére. Ezek az intézkedések általában azt takarják, hogy a felnőttek tanácsát kérik, eltávolítják az online információt vagy teljesen offline üzemmódba rakják magukat.

A közösségi média, mint önigazolás

A tinédzserek gyakran nagyobb mértékben vannak kitéve online kockázatoknak, mivel a közösségi média olyan, akár egy önkifejező platform és onnan kapják az elismeréseket a korosztályuktól. A kifejezésre való vágy vezethet ahhoz, hogy túl sok információt osszanak meg magukról. Például hozzáférhetővé tehetnek létfontosságú elérhetőségeket vagy idegenekkel cserélhetnek fényképeket.

Tablet a családban Forrás: PhotoAlto/Sigrid Olsson

"A felnőttek nem tudják, hogy ez mennyire nagy ügy a tizenévesek számára" – véleményezte Jia. "Mielőtt ezen kezdtem dolgozni, akkor is vonzott a kérdés, mert sok tragédiáról hallottam abból kifolyólag, hogy a tizenévesek online felfedték az identitásukat és ez kockázatos helyzetekhez, gyakran szörnyű következményekhez vezetett.”

A tiltás sem vezet eredményre

A szülők első gondolata ilyenkor az lehet, hogy letiltsanak minden internetes és közösségi médiás hozzáférést, ám ez is további problémákat okozhat a kutatók szerint, akik ezt illetően tegnap jelentkeztek újabb eredményekkel a szociális számítástechnika konferencián.

"Először is, nem tudom elképzelni, hogy egy felnövő tini elkerülje az internetet és az online kommunikációt ebben a korban" – mondta Jia. "De van még egy veszély, a teljes kizárással nem lesz hozzáférésük az internet pozitív előnyeihez, nem tudják megtanulni a kockázatok kezelését és az online világban való biztonságos navigálást.”

Jia szerint a modellt a legjobban az úszásoktatáshoz lehet hasonlítani azoknak a szülőknek, akik a biztonságos internet- és közösségi média használatra ösztönzik gyermekeiket. "Ez a helyzet hasonlít az úszástanulás elvéhez. Engedje be lassan őket a vízbe, majd győződjön meg róla, hogy maguktól tudnak úszni, akár a mélyebb részeken is.”

Együtt mobilozó testvérek Forrás: PhotoAlto/Thierry Foulon

A kutatók az adatokat a Pew Research Center 2012-es tinik és az adatvédelmi menedzselés (Teens and Privacy Management ) nevű felmérésből használták. A felmérés információkat gyűjtött össze a közösségi médiaviselkedésről 588 tinédzsertől, akik többsége aktív olyan felhasználói oldalakon, mint a Facebook.