Születőben az emberi test Google Térképe

test térkép
A csípőcsontba alaposan bele lehet nagyítani
Az ausztrál Új-Dél-Wales-i Egyetem kutatóinak köszönhetően a Google Térképhez hasonlóan az emberi testet is hamarosan bebarangolhatjuk.

A nagyító eszköz a Google Térkép algoritmusát alkalmazza, és olyan jól működik, hogy akár sejtszintű folyamatokat is tanulmányozhatunk a segítségével. A módszernek köszönhetően akár új terápiák előtt is megnyílhat az út – írták a kutatók az egyetem sajtóközleményében.

Mintha egy idegen bolygó felszíne lenne

A projektet annak vezetője, Knothe Tate biomérnök ismertette az Ortopéd Kutatótársaság Las Vegas-i találkozóján. A szakember jelenleg a csontízületi gyulladás - orvosi szóval osteoarthritis – kutatására használja az új technológiát. A betegség az egyik leggyakoribb mozgásszervi rendellenesség az idősek körében és könnyen rokkantságot okozhat.

A térkép amellett, hogy drasztikusan lerövidíti a kutatási időt, segít alapos betekintést nyújtani abba, hogyan működnek együtt a csípő különböző sejtjei és szövetei annak érdekében, hogy az ízület egészségi állapota kifogástalan legyen.

Az emberi csípőcsontot ide kattintva térképezhetjük fel. A Sciencealert weboldal találó véleménye szerint az egész élmény olyan, mintha egy idegen planéta felszínét látnánk.

A csípőcsontba alaposan bele lehet nagyítani Forrás: mechbio.org

A technológia alapja és kiterjesztése

Az „Emberi test Google Térképe” névre keresztelt eszköz egy olyan elektronmikroszkópos technikán alapul, amelyet eredetileg a Zeiss művek fejlesztettek ki szilícium ostyák (az integrált áramkörök építőköveinek) ellenőrzésére. A képalkotó eljárás több milliónyi képet készít különböző mérettartományokban a test adott részéről. Ezeket nagy képpé illesztik össze, ami óriási adatmennyiséget teremt. Ennek feldolgozásához, kezeléséhez szükség van a Google által kifejlesztett algoritmusra.

„Több terabájt nagyságú adathalmazokat használunk, ezért a Google Térkép algoritmusa – akár egy forgalomirányító - segít abban, hogy ezt a hatalmas információmennyiséget hatékonyan kezeljük" – mondta Tate a sajtóközleményben.

A többi kutatócsoport sem tétlenkedik a technológia bevetésével, egy másik team például az egér agyának neurális hálózatait, összeköttetéseit kívánja a módszerrel tanulmányozni, de rövidesen más testrészek is sorra kerülhetnek.