Genetika kérdése lehet, kit csípnek jobban a szúnyogok

A szúnyogirtás tudományos módszere,  oxitec
Június óta eddig több mint 600 ezer hektáron irtották a szúnyogokat.
Génjeinken múlhat, hogy mennyire „szeretnek” bennünket a szúnyogok – derült ki egy új kutatásból, melyben ikreket vizsgáltak.

Közismert, hogy a nőstény szúnyogok eltérő mértékben preferálják az egyes emberek testszagát, amikor arról kell dönteniük, hogy kiből szívják ki a szaporodásuk szempontjából nélkülözhetetlen vért. Például a terhes nők sokkal vonzóbbak a malária terjesztéséért felelős Anopheles gambiae szúnyogfaj számára, de ugyancsak fő célpontnak számítanak a nagyobb testtömegű emberek is. A különbségeket gyakran az étrend számlájára írják, ami miatt olyan anekdoták is szárnyra kaptak, hogy fokhagymaevéssel és sörivással el lehet riasztani a kellemetlen rovarokat. Ezt persze tudományosan idáig nem sikerült alátámasztani.

A London School of Hygiene & Tropical Medicine kutatói most első alkalommal állapították meg, hogy a testszag kialakulásáért felelős gének állhatnak annak hátterében, hogy mennyire találnak vonzónak minket a szúnyogok. A korábbi kutatásokra építő előzetes tanulmányt a PLOS ONE folyóiratban publikálták. A publikáció szerint a vérszívók számára kevésbé kívánatos emberek teste természetes rovarriasztót termel, amely az eddigi eredmények alapján genetikailag szabályozott tulajdonság.

Forrás: AFP/Justin Sullivan

A vizsgálat

A kísérletek során 18 egypetéjű és 19 kétpetéjű női ikerpárt tanulmányoztak. Az ikreknek egy Y alakú cső két végébe kellett rakniuk kezüket, majd a chikungunya-láz terjesztéséért is felelős Aedes aegypti szúnyogokat eresztették rájuk. Azt figyelték, hogy az ikerpár mely tagjának kézszaga vonzza a legtöbb vérszívó rovart.

Az eredmények alapján az egypetéjű ikrek majdhogynem ugyanolyan mértékben vonzották a rovarokat, a kétpetéjű ikreknél viszont nem volt ilyen erős egyezés. Az is kiderült, hogy a felelős gének hasonló mértékben öröklődnek, mint a testmagasság, vagy az intelligencia.

A tanulmány vezető szerzője, Dr James Logan szerint a genetikai háttér megértése azért fontos, mert segítségével a rovarokat riasztó terápiák és gyógyszerek dolgozhatók ki.