Tökéletes állapotban a százmillió éves őscsótány

2015.05.01. 11:51

Borostyánba ragadt, így őrződött meg annak az imádkozó sáskára hasonlító őscsótánynak a maradványa, amely 100 millió évvel ezelőtt, a dinoszauruszok korában tengette mindennapjait. Az éjszaka vadászó ízeltlábú egy mára kihalt, ragadozó életmódot folytató csótányokat magába foglaló család tagja volt.

A szituáció a Jurassic Park című filmből valószínűleg már ismerős lehet, igaz, ezúttal nem fogunk semmilyen vérmintából őshüllőket klónozni. Ettől függetlenül páratlan épségben tanulmányozhatunk egy olyan rovart, amely már sok millió éve nincs köztünk.

Egy bányában találták

Peter Vršanský, a pozsonyi Geológiai Intézet munkatársa, valamint Günter Bechly, a stuttgarti Állami Természettudományi Múzeum kutatója tanulmányozta a fura lényt. A kutatók szerint az őscsótány hosszú nyaka lehetővé tette, hogy az állat szabadon forgassa a fejét, szokatlanul hosszú lábaiból pedig arra lehet következtetni, hogy kitartóan üldözte áldozatát. A Manipulator modificaputis névre keresztelt rovart egy mianmari bányában találták meg. A lelőhely egyébként valódi kincsesbányának számít a biológusoknak, mivel rengeteg ősrovart teljes épségben megőrzött a megkövesedett gyanta.

Manipulator modificaputisForrás: Peter Vršanský

Már csak az imádkozó sáska maradt

A kréta időszak kezdetén számos, ragadozó életmódot folytató csótányszerű rovar élt. Ezek közül mára csak az imádkozó sáska (Mantis religiosa) maradt fenn, amelynek hosszú elülső lábai a borostyánba ragadt ősrovar végtagjaihoz hasonlítanak. Az imádkozó sáskák közeli rokonai a csótányoknak. A felfedezést a Geologica Carpathica című szaklapban publikálták.