A Föld mágneses pajzsa sokkal idősebb, mint feltételezték

West Ford Project, Föld, bolygó
A feltételezettnél jóval korábban, 4,2 milliárd évvel ezelőtt alakult ki a Föld mágneses védőpajzsa - derítették ki amerikai kutatók, akik eredményeiket a Science legújabb számában publikálták.

Bolygónk mágneses mezeje a Föld belső szerkezetében működő dinamómechanizmusnak köszönhetően alakult ki. Ennek lényege, hogy a Föld folyékony, olvadt vasból és nikkelből álló külső magjának áramlásai révén örvényáramok keletkeznek, amelyek kiterjedt mágneses teret gerjesztenek. A mágneses tér irányultsága a mágneses déltől a mágneses észak felé mutat.

A Föld mágneses mezeje sokkal öregebb, mint gondoltuk volna - nélküle a bolygó egy sivár pusztaság volna Forrás: AFP/SPL

A védőpajzs nélkül sivár pusztaság lennénk

A Föld mágneses mezeje védőpajzsot alkot, óvja bolygónkat a napszéltől, a központi csillagunkból érkező töltött részecskék áramlatától.

- fogalmazott John Tarduno, a Rochesteri Egyetem geofizikusa, a tanulmány első szerzője.

3,5 milliárd évesre becsülték

Régóta tudományos viták tárgya, hogy mikor alakult ki a mágneses mező, az általánosan elfogadott elméletek szerint a védőpajzs 3,5 milliárd évvel ezelőtt, 1 milliárd évvel a Föld születése után képződött.

A földi mágneses tér legfőbb forrása a földköpeny, de bonyolult szerkezetéhez más geofizikai tényezők is hozzájárulnak Forrás: ESA/ATG Medialab

Magnetitvasércet vizsgáltak

A kutatás keretében magnetitvasérc zárványait vizsgálták, amelyeket Ausztrália nyugati részén fellelt ősi cirkonkristályokból nyertek. A magnetit jellegzetessége, hogy "dokumentálja" a mágneses mező erősségét abban az időpontban, amikor a vasércet "foglyul" ejtette a cirkon.

Hevesebb volt a napszél

A parányi, mindössze 0,1-0,2 milliméteres cirkondarabkák kora 3,2-4,2 milliárd év között mozgott.

A bennük lévő magnetitzárványok tanúsága szerint a Föld mágneses védőpajzsa legalább 4,2 milliárd éves.

"Négymilliárd évvel ezelőtt sokkal hevesebb volt a napszél, mint napjainkban, eróziós képessége a jelenleginél tízszer erősebb lehetett" - vélekedett John Tarduno.

Két bolygó rendelkezik csak ilyen mezővel

A Naprendszernek csupán két bolygója - a Föld mellett a Merkúr - rendelkezik mágneses mezővel. Valamikor a vörös bolygót is mágneses védőpajzs óvta, amelyet a Mars 4 milliárd évvel ezelőtt vesztett el.

A Mars mágneses mezeje elvesztésével védtelenné vált Forrás: Origo

A Mars védtelenné vált

"A Marsnak egykoron a jelenleginél sokkal vastagabb légköre volt, és nagy valószínűséggel rendelkezett vízzel. A mágneses mező elvesztésével azonban a bolygó védtelenné vált, a napszél +leszakította+ az égitest légkörét és +elrabolta+ vizeit. Így lakhatatlanná vált a Mars" - érzékeltette a mágneses védőpajzs létfontosságú szerepét John Tarduno.