Le akar szokni a dohányzásról? A baktériumok segíthetnek

2015.08.07. 14:47

Egyesült államokbeli kutatók felfedeztek egy olyan bakteriális enzimet, amely képes lebontani a nikotint még mielőtt az agyba jutna. Ez az enzim ígéretes jelölt lehet a dohányzásról való leszokást segítő új szerek gyártásához.

A The Scripps Research Institute (TSRI) munkatársai által felfedezett bakteriális enzim hasznos segítséget jelenthet azoknak az embereknek, akik szeretnék leszokni a dohányzásról. A kutatók kimutatták, hogy az enzimet elő lehet állítani laboratóriumban, és számos ígéretes tulajdonsággal bír a gyógyszerfejlesztés számára.

Biztatóak a kezdeti eredmények

Kutatásaink még a gyógyszerfejlesztési folyamat kezdeti fázisában vannak,  de a tanulmányból kiderült számunkra, hogy az enzimnek megvannak azok a tulajdonságai, amelyek sikeres szerré tehetik” – mondta Kim Janda, a TSRI munkatársa.

A most felfedezett enzim segíthet a dohányzásról való leszokásbanForrás: MTI/Nav

Az amerikai kémiai társaság folyóiratában (Journal of the American Chemical Society) megjelent új tanulmány egy lehetséges alternatívát kínál a dohányzásról való leszokást segítő, jelenleg használt módszerek mellé. A mostani eljárások a dohányosok legalább 80-90 százalékánál kudarcot vallanak.

Nem jut a nikotin az agyba

Az enzimterápia mögött meghúzódó elképzelés azért tűnik ígéretesebbnek, mert az enzim még az előtt megkeresi és lebontja a nikotint, mielőtt az agyba jutna.  Így megfosztja az embereket a nikotin jelentette „jutalomtól”, ami kiválthatja a visszaszokást a dohányzásra.

Janda és munkatársai már több mint 30 éve próbálkoznak ilyen enzim laboratóriumi előállításával, de csak nemrég bukkantak rá egy ígéretes jelöltre a természetben. Ez a Pseudomonas putida nevű baktériumban lévő NicA2.   Kiderült, hogy ez a baktérium – amelyet eredetileg egy dohányföld talajából izoláltak – nikotint fogyasztva fedezi a teljes szén- és nitrogénszükségletét.

Olyan, mint egy Pac-Man

„A baktérium olyan, mint egy parányi Pac-Man” – mondta Janda. Mindenfelé mászkál, és befalja a nikotint.”

A mostani tanulmányban a TSRI kutatói kimutatták, hogy a nikotin lebontásáért a NicA2 enzim a felelős, és megvizsgálták, használható-e az anyag terápiás célokra.

A kutatók reményei szerint egy injekció egy hónapig segít elnyomni a dohányzás iránti vágyatForrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Berliner Verlag/Steinach

Egy injekció egy hónapra

A kezdeti eredmények biztatóak. Az enzim sokáig nem bomlik le laboratóriumi körülmények között, és a szérumban (a vér folyékony alkotóeleme) sem. Ráadásul az egérszérumba juttatott egy cigarettáénak megfelelő mennyiségű nikotin természetes két-három órás felezési idejét 9–15 percre csökkentette.  Ez az időtartam Janda szerint az enzim módosításával még tovább rövidíthető.

A következő lépés az enzim bakteriális felépítésének a módosítása lesz, ami segít leküzdeni az esetleges immunreakciókat és maximalizálni a terápiás hatást. A kutatók remélik, hogy tovább fokozhatják az enzim szérumstabilitását, így egyetlen injekció hatása akár egy hónapig is tarthat majd.