Meteoritbecsapódások hozhatták létre a DNS alkotórészeit

meteoritbecsapódás, DNS
Az ősi óceánokba csapódó meteoritok nukleobázisokat hozhattak létre
Egy új japán tanulmány szerint az ősi óceánokat bombázó meteorok becsapódásai hozhatták létre a nukleobázisokat és az aminosavakat.

Erre a következtetésre jutottak Tóhokui Egyetem, a japán Nemzeti Anyagtudományi Intézet és a Hirosimai Egyetem kutatói, miután olyan becsapódási kísérleteket végeztek, amelyek

az ősi óceánba zuhanó meteoritok hatását vizsgálták.

Nukleobázisok és aminosavak

A becsapódások után kapott anyagok alapos elemzése után a kutatócsoport azt tapasztalta, hogy a szervetlen vegyületekből nukleobázisok (a DNS és az RNS fő alkotóelemei) és aminosavak jöttek létre. Az eredményeket az Earth and Planetary Science Letters folyóiratban tették közzé.

Az ősi óceánokba csapódó meteoritok nukleobázisokat hozhattak létre Forrás: Dr. Yoshihiro Furukawa

A mai élet minden genetikai információja a DNS-ben tárolódik

a nukleobázisok (adenin, guanin, citozin, timin) sorrendje (szekvenciája) által alkotott kódban. Korábban azonban úgy vélték, meglehetősen nehezen jöhettek létre a nukleobázisok a szervetlen vegyületekből a prebiotikus (élet kialakulása előtti) Földön.

Hipersebességű becsapódási kísérletek

2009-ben ugyanez a csoport jelentette be a legegyszerűbb aminosav, a glicin kialakulását meteoritbecsapódás hatására.

A mostani kísérletben

a szénforrást bikarbonátra cserélték, és a hipersebességű (1 kilométer/másodperc) becsapódási kísérleteket egy egyfokozatú gyorsító ágyúval végezték.

A kísérletekhez használt gyorsító ágyú Forrás: Dr. Yoshihiro Furukawa

Az élet építőelemei

Az élethez szükséges építőelemek kialakulásának sokkal nagyobb változatosságát tapasztalták, mint a korábbi kísérletekben.

Többek közt találtak két nukleobázist és kilencféle fehérjealkotó aminosavat.

Jelenleg több elmélet is van arról, hogyan alakulhattak ki először az örökítő anyag alkotóelemei az ősi Földön. Az eredmények erre kínálnak egy új útvonalat.