Hóval is találkozott az újonnan azonosított kacsacsőrű dinó

új dinó
Ugrunaaluk kuukpikensis (illusztráció)
A növényevő dinoszauruszok egy új faját azonosították szakemberek Alaszka északi részén.

A fairbanksi Alaszkai Egyetem Múzeumának munkatársaként dolgozó Pat Druckenmiller szerint az állat a hadrosauridák, más néven kacsacsőrű dinoszauruszok közé tartozott. A kutatók az Ugrunaaluk kuukpikensis - ősi legelő állat - nevet adták az újonnan azonosított teremtménynek.

Hónapokon keresztül élt sötétségben

Észak-Alaszkát hajdanán erdő boríthatta egy melegebb éghajlatban. Az Ugrunaaluk kuukpikensis, amelynek fosszíliáit 69 millió évvel ezelőtt formálódott kőzetekben fedezték fel, hónapokon keresztül élt sötétségben és valószínűleg hóval is találkozott.

Az őshüllő maradványait legalább 25 éven keresztül egy kalap alá sorolták egy másik hadrosaurida, a Kanadában és az Egyesült Államokban is jól ismert Edmontosaurus fosszíliáival. Az alaszkai leletek hivatalos vizsgálatakor azonban különbségeket találtak az állatok koponyáján és szájrészén.

Ugrunaaluk kuukpikensis (illusztráció) Forrás: James Havens

Kilenc méteres testhossz

Druckenmiller szerint az eltérések nem voltak azonnal észrevehetőek, mivel az alaszkai leletek fiatal példányoktól származnak. A kutatók ezért elkészítették a serdülő példányok növekedési modelljét, illetve fiatal Edmontosaurusok csontjaival vetették össze az alaszkai maradványokat.

A kifejlett Ugrunaaluk kuukpikensis testhossza a 9 métert is elérhette, és az állatot több száz fog segítette a durva növényzet elrágásában.

Feltehetőleg hátsó lábait használta elsődlegesen a haladáshoz, de négy lábon is képes volt járni.

A fosszíliák többségét egy Fairbankstől több mint 500 kilométerre, északnyugatra fekvő lelőhelyen tárták fel. A múzeum kutatói az Ugrunaaluk kuukpikensis fajtól származó több mint hatezer csontot ástak ki és katalogizáltak a területen, többet, mint bármely más alaszkai dinoszaurusztól. A maradványok többsége fiatal, nagyjából három méter hosszú és egy méter magas példányoktól való.

A szakemberek az Acta Palaeontologica Polonica című nemzetközi paleontológiai folyóiratban számoltak be eredményeikről. Druckenmiller szerint még legalább 12-13 dinoszauruszfaj vár "felfedezésre" Alaszka északi részén, ám a feltárt leletek nem mindegyike elégséges az azonosításhoz.