Túlméretezett fekete lyuk uralja egy ősöreg galaxis centrumát

fekete lyuk, galaxis
A NASA illusztrációja egy fekete lyukas galaxisról
Túlméretezett, a vártnál 30-szor nagyobb fekete lyuk uralja egy ősöreg galaxis centrumát - derítették ki brit csillagászok, akik eredményeiket a Monthly Notices of the Royal Astronomical Society asztrofizikai szakfolyóirat legújabb számában ismertetik.

A SAGE0536AGN katalógusszámú galaxist a NASA infravörös csillagászati műholdja, a Spitzer űrteleszkóp segítségével fedezték fel. Bár a csillagváros legalább 9 milliárd éves, aktív galaxismaggal (AGN), egy olyan rendkívül fényes objektummal rendelkezik, amely

az elektromágneses spektrum egy vagy több részén az átlagosnál lényegesen erősebb sugárzást bocsát ki.

Az általánosan elfogadott elméletek szerint a sugárzást a galaxismag centrumában lévő szupermasszív fekete lyuk felé a körülötte keringő anyagbefogási (akkréciós) korongból kiinduló jetek (anyagsugarak) bocsátják ki. Az aktív galaxismagok a világegyetem legerősebben folyamatosan sugárzó objektumai.

A NASA illusztrációja egy fekete lyukas galaxisról Forrás: NASA

A gázok örvénylését is megfigyelték

A kutatócsoportnak most sikerült igazolnia a szupermasszív fekete lyuk létét is, meghatározva a körülötte örvénylő gázok sebességét. A dél-afrikai nagy teleszkóp (SALT) segítségével a tudósok a galaxis spektrumának elemzésekor a hidrogénkibocsátás színképvonalának "kiterjedését" figyelték meg. A jelenség arra utal, hogy a fekete lyuk hatalmas gravitációs mezejének hatására rendkívüli módon felgyorsul a gázok örvénylése - olvasható a ScienceDaily hírportálon.

Meghatározható a fekete lyuk tömege is

Az ily módon nyert adatok alapján meghatározható a fekete lyuk tömege, minél masszívabb, annál nagyobb mérvű a színképvonalak "torzulása". A brit asztronómusok számításai szerint a SAGE0536AGN központjában lévő fekete lyuk 350 millió naptömegű, míg maga a galaxis 25 milliárd naptömegű. Bár a csillagváros tömege 70-szer nagyobb, mint a fekete lyuké, utóbbi harmincszor "testesebb", mint a galaxisok evolúciójára vonatkozó elméletekből következne.

Az érvényes teóriák szerint ugyanis a galaxisok és a központjukban lévő fekete lyukak összhangban fejlődnek.

A SAGE0536AGN esetében azonban vagy a fekete lyuk növekedett az átlagosnál gyorsabban, vagy a galaxis maradt vissza a fejlődésben. Mivel a csillagvárost véletlenül fedezték fel, nem kizárt, hogy más hasonló galaxisok is létezhetnek a világegyetemben.

"A fekete lyuk valóban túlméretezett" - fogalmazott Jacco van Loon, a Keele-i Egyetem csillagásza, a tanulmány első szerzője, aki szerint az idő eldönti, hogy a SAGE0536AGN egy "fura magányos szerzet", vagy esetleg társai is akadnak az univerzumban.