Fészekben fekvő dinókicsinyeket fedeztek fel a Góbi-sivatagban

dínótojás
Dínótojás-illusztráció a Londoni Természettudományi Múzeum gyűjteményéből
Legalább három, még a tojásban vagy röviddel a kikelés után elpusztult dinoszaurusz csontvázát fedezték fel a mongóliai Góbi sivatagban, a "sárkánytemető" néven ismert térségben - jelentették be belga tudósok.

A tudósok a Saurolophus angustirostris nevű dinoszauruszfaj három-négy tojásban lévő példányát, valamint két tojáshéjdarabot fedeztek fel a 70,6-65,5 millió évvel ezelőtti késő krétakorból származó dinoszauruszkövületekben gazdag térségben. A Saurolophus angustirostris, más néven fejdíszes gyík

nagytestű növényevő dinoszaurusz volt,

hossza a tizenkét métert, súlya a két tonnát is elérte. Korábban számos, jó állapotban lévő Saurolophus-csontvázat találtak.

Dínótojás-illusztráció a Londoni Természettudományi Múzeum gyűjteményéből Forrás: Flickr / Ehsan

Fejlődésük korai szakaszában voltak

A dinókicsinyek feltehetően egy folyó homokpadján lévő fészkükben voltak, amikor elpusztultak - vélik a Genti Egyetem és a belga Királyi Természettudományi Intézet őslénykutatói. Tanulmányuk a PLOS ONE tudományos folyóirat legutóbbi számában jelent meg. A Saurolophus-bébi koponyájának hossza mintegy 5 százaléka a legnagyobb ismert kifejlett példányokénak, amiből arra lehet következtetni, hogy fejlődésük korai szakaszában voltak.

A Saurolophus rekonstrukciója Forrás: Wikimedia Commons

Csontjaikon már megfigyelhetők a faj jellegzetességei, köztük a felfelé irányuló pofa, de még nem fejlődött ki a jellemző taréj és koponyájuk egyes részei még nem nőttek össze.

Nem tudjuk, mikor pusztultak el

"A Saurolophus a sauropodák családjának egyetlen olyan dinoszaurusza, amelynek csak felnőtt korában fejlődött ki a taréja" - tette hozzá a kutató. A tudósok azt nem tudták megállapítani, hogy a három vagy négy egyed

még a tojásban volt-e vagy röviddel a kikelés után pusztultak-e el.

Tetemük részben bomlott állapotban volt már, amikor a nedves nyári időszakban a folyó üledéke betemette őket. A maradványokkal együtt talált megkövült tojáshéjdarabok nagyon hasonlítanak a Saurolophus angustirostris korábban Mongóliában talált tojáshéjaihoz.