Megvan a legközelebbi, potenciálisan lakható bolygó

2015.12.17. 10:35

Lakhatósági zónában keringő bolygót találtak tőlünk "alig" 14 fényévre – jelentették be ausztrál csillagászok.

Az újonnan talált bolygó tömege körülbelül négyszerese a Földének és egyike annak a három planétának, amit a Wolf 1061 vörös törpe körül figyeltek meg – olvasható az EurekAlert tudományos hírportálon.

A felfedezést az Európai Déli Obszervatórium (ESO) által üzemeltetett chilei La Silla obszervatórium teleszkópjával, egészen pontosan az arra szerelt HARPS spektrográffal tették.

Az eredmények izgalmasak, mivel mindhárom égitest tömege elég alacsony ahhoz, hogy kőzetbolygók legyenek, ráadásul a középső planéta, a Wolf 1061c pont a Goldilocks-zónában (lakható övezetben) található, ahol megvan az esélye a folyékony víz – és talán az élet – jelenlétének” – írta a kiadott sajtóanyagban a tanulmány vezető szerzője, dr. Duncan Wright, az Új-Dél-Walesi Egyetem (UNSW) csillagásza.

A Wolf 1061 vörös törpe és a körülötte keringő három bolygó (Wolf 1061b, Wolf 1061c, Wolf 1061d). A zöld színnel a csillag körüli lakhatósági zóna van jelölve, ebben található a Wolf 1061c.Forrás: Made using Universe Sandbox 2 software from universesandbox.com

Wright elmondta, hogy bár az elmúlt években több olyan bolygót is találtak, melynek központi csillaga közelebb van hozzánk, egyik sem bizonyult annyira ígéretesnek a lakhatás szempontjából, mint a most felfedezett Wolf 1061c.

Egy nyugis törpe

A felfedezés azért számít többek között érdekesnek, mert a Wolf 1061 törpecsillag szokatlanul nyugodt. A legtöbb vörös törpe nagyon aktív, hatalmas röntgenkitöréseket és szuperflereket (szuper-napkitöréseket) produkálnak, ami igen valószínűtlenné teszi az élet virágzását a törpecsillagok körül keringő planétákon, még akkor is, ha azok a lakhatósági zónában vannak. Tovább bonyolítja a helyzetet, hogy a Wolf 1061c tengelyforgása -pozíciójából adódóan - kötött. Ez azt jelenti, hogy keringési és forgási periódusa megegyezik, mindig ugyanazt a felét mutatja a csillag felé. Így egyik oldalán forróság van, másik oldalán dermesztő hideg. A kutatók légköri modelljei alapján viszont az extrém hőmérsékletkülönbségeket az erős légmozgások kiegyenlíthetik.

A három planéta

A három bolygó egy kicsi és viszonylag hűvös vörös törpecsillag körül kering. Keringési idejük 5, 18, illetve 67 napos. Tömegük 1,3-szerese, 4,3-szerese, valamint 5,2-szerese a Földének.

A legnagyobb, külső bolygó éppen a lakhatósági zónán kívül esik, míg legbelső, legkisebb társa túl közel van a csillaghoz, hogy az élet szempontjából kedvező feltételek legyenek rajta. A kutatók következőleg a bolygók légkörét szeretnék alaposabban megvizsgálni.

A felfedezést a The Astrophysical Journal Letters című szakfolyóiratban fogják publikálni.

Kettős naplemente a Gliese667cc-n (illusztráció)Forrás: Wikimedia Commons
22 fényévre van a következő ígéretes jelölt
A Gliese 667 Cc jelű exobolygó az ezüstérmes a lakhatósági listán. A 2012 februárjában felfedezett objektum egy 22 fényévre lévő csillag körül kering a Skorpió csillagképben. Ez is egy úgynevezett szuperföld, amelynek tömege 4-5-szöröse a Földének. Ugyancsak egy halvány törpecsillag körül kering - egy év mindössze 28 földi napig tart rajta.