Ősi és pokoli lények kerültek elő a föld alól

archea
Az archeákat eredetileg hőforrásokban fedezték fel
Több kilométer mélyen élnek, és nincs szükségük sem fényre, sem oxigénre a túléléshez – kutatók extrém földi körülményekhez alkalmazkodott mikrobák újabb csoportját fedezték fel.

A mélyen a felszín alatt élő mikroorganizmusokról a mai napig keveset tudunk, ami főként arra vezethető vissza, hogy ezek az élőlények nem tenyészthetők a hagyományos laboratóriumi körülmények között, így életfolyamataikat sem igazán ismerjük. Pedig olyan pokoli helyeken (például savas forrásokban) fordulnak elő, amelyek más élőlények számára kibírhatatlanok.

Az extrém élőlények a 80 Celsius fokos hőmérsékletet is kibírják (illusztráció egy forrásról) Forrás: Wikimedia Commons

Egy nemzetközi kutatócsoport most olyan teremtményeket vizsgált, melyekre 3,2 kilométer mélyen, egy dél-afrikai aranybányában bukkantak. Ezek a lények a 40 évvel ezelőtt felfedezett archeák közé tartoznak. Az archeák első ránézésre nagyban hasonlítanak a baktériumokra, például egyetlen sejtből állnak és mikroszkopikus méretűek.

Ha azonban összevetjük a baktériumok és archeák genetikai állományát, legalább annyira különböznek egymástól, mint az ember a fától.

Miként képesek túlélni?

Az újonnan felfedezett mikroorganizmusokat a tudósok az alvilág görög istene után Hadesarchaeának nevezték el. Annak érdekében, hogy jobban megismerjék e mikrobák életét, a kutatók feltérképezték a lények genetikai állományát.

Az archeákat eredetileg hőforrásokban fedezték fel Forrás: Wikimedia Commons

Ebből választ kaptak többek között arra is, hogy miként képesek a Hadesarchaeák extrém körülmények között életben maradni.

Kiderült, hogy nincs szükségük oxigénre és környezetük kémiai anyagaiból, kemoszintézis révén, szén-monoxid eloxidálásával nyernek energiát.

Ráadásul a kutatók szerint ennek az energianyerő folyamatnak is egyedi kémiai útvonalai alakultak ki a vizsgált élőlényekben.

A Nature Microbiology című folyóiratban megjelent tanulmány szerzői kiemelik, hogy az új eredmények nagyban kiterjeszthetik ismereteinket az extrém élőhelyeken tengődő organizmusok túlélési képességeiről.