Kevés köze van a sörnek a sörhashoz

2016.02.21. 06:58

Általában inkább a nőket foglalkoztatja a testsúly és a fogyás, pedig a férfiakra sokkal nagyobb veszély leselkedik, ha elhíznak: ők ugyanis hastájékra szedik fel a felesleget, ami veszélyesebb, mint bármely más zsírosodásfajta.

Korábban már ejtettünk szót arról, hogy a nőknek mennyivel többet kell bajlódniuk azzal, hogy leadják a fölös kilókat, mint a férfiaknak. A természet azonban ezúttal is kiegyenlít – bár a férfiak könnyebben dobálják le a felesleget magukról, ha mégis elhíznak, nagyobb veszélyben van az egészségük, mint a teltebb hölgyeknek. 

A sörhas nagyobb probléma, mint a női elhízás - másfajta zsírt jelent ugyanis

Forrás: Flickr / Steve Baker

Nem mindegy, ki hova hízik

A nők elsősorban a csípőre, a fenéktájékra és a combokra szedik fel a felesleget – ennek evolúciós oka van, mégpedig az, hogy a szervezetük így készíti fel magát egy esetleges terhességre, a gyerek kihordására és a későbbi szoptatásra.

A nőknek szükségük van erre a plusz zsírrétegre ahhoz, hogy termékenyek legyenek, komplikációk nélkül viseljék a terhesség kilenc hónapját, majd megfelelően tudják szoptatni a születendő utódot – sőt, a csípőtáji felesleg abban is segít, hogy a gyereknek megfelelő méretű agya fejlődjön ki, amihez ez a zsírréteg adja a tápanyagot.

A nőknek combra, fenékre és csípőre tolódik a felesleg, a férfiaknak hasra

Forrás: Thinkstock

A férfiak ezzel szemben inkább deréktájra híznak – bár egyelőre fogalmunk sincs, hogy ez milyen evolúciós előnyökkel járhatott. A hasi, vagyis centrális elhízás akkor jelentkezik, ha a csípőbőség meghaladja a 90 centimétert, 100 centiméter felett pedig már megállapíthatjuk, hogy

kifejezetten egészségtelen a felesleg mennyisége.

Ez nem is feltétlenül a kilók számának vagy a hurkák nagyságának köszönhető, hanem annak, hogy ez teljesen másfajta zsír, mint ami a test többi részére rakódik.

Háromféle zsír, háromféle veszély

Alapvetően háromféle zsírt különböztetünk meg a szervezetben: van zsír a véráramban, a bőr alatt és a zsigerek között is – az utóbbi az, ami különösen veszélyes.

Az omentum zsírnak is nevezett feleslegfajta ugyanis nem közvetlenül a bőr alatt, hanem az izmok mögött, a szervek között halmozódik fel, és egy sor betegség kialakulását idézi elő. A zsigeri zsíroknak köszönhetően alakul keményre és nagyra a sörhas, míg a test többi részén felhalmozódó zsírréteg puha és löttyedt.

Lehet, hogy a sovány nagyobb bajban van, mint a kövér

Az Európai Szívgyógyász Társaság kutatásai szerint a szívbetegségek okozta halál kockázatát tekintve sokkal fontosabb az, hogy hol található a zsír, mint az, hogy mennyi feleslege van a vizsgált személynek. Ez azt is jelenti, hogy sokkal nagyobb veszélyben van az, aki nem túlságosan elhízott, de több a hastájéki feleslege, mint az, akin több a zsír, de a kevésbé problémás területeken oszlik el.

A hastájéki elhízás a legveszélyesebb, sokszor nagyobb egészségügyi kockázatot jelent az, ha valaki vékonyabb, és ide szedi fel a felesleget, mintha az egész testen eloszlana

Forrás: Flickr / Tony Alter

A Mayo Klinika preventív kardiológusa, dr. Francisco Lopez-Jimenez kutatásai szerint a testtömegindextől függetlenül azoknak nagyobb az esélyük az elhízásból fakadó betegségekre, akik zsigeri zsírokat halmoznak fel. Az Annals of Internal Medicine tudományos folyóiratban megjelent tanulmány az Egyesült Államokbeli Harmadik Nemzeti Egészségi és Tápanyagvizsgálati Felmérés (1988–1994) adatait elemezte ki.

Ráerősít a gyulladásokra

A zsigeri zsírok felhalmozódása olyan folyamatot indít be a szervezetben, amely ráerősít a testben lévő gyulladásokra, így szívbetegségek kialakulásához járulnak hozzá. Megnövekedett kockázatot jelentenek a szív- és érrendszeri rendellenességek, a kettes típusú cukorbetegség, a végbélrák és az alvási apnoe (légzést érintő alvászavar) kialakulásában.

A hasi elhízás a cukorbetegség kialakulásában is szerepet játszik

Forrás: AFP

A túlsúly ráadásul az ízületek egészségének sem tesz jót, ami további kockázatot jelent az idősebb férfiak esetében – általában ugyanis az ő testükben halmozódik fel nagyobb mennyiségű zsigeri zsír.

Forrás: Origo
Az alvási apnoe
Az alvási apnoe az egyik leggyakoribb alvás közbeni légzavar, a garat alvás alatti ismételt elzáródása következtében alakul ki. Ha óránként 5-10 alkalomnál többször érzékeli a légzéskimaradást, az már a betegség jele lehet - persze mindenkivel előfordul, hogy néha fel-fel horkan, de ha ez már az alvás minőségét csökkenti, apnoéról beszélhetünk. Ha ilyenkor a levegőáramlás 10% alá esik, apnoéról, ha a 20% fölött, de 50% alatt marad, akkor hypopnoéról beszélünk. A kettő összegének óránkénti átlaga adja az úgynevezett apnoe/hypopnoe, vagyis légzészavar indexet, ami alapján a betegség súlyossága meghatározható.

Nem tűnik túlságosan ijesztőnek, mégis veszélyes következményei lehetnek az ilyen betegségnek: szívinfarktust, agyi infarktust vagy idő előtti szellemi hanyatlást is okozhat a gyakori oxigénhiány. Hozzájárulhat a cukorbetegség és az elhízás kialakulásához is, így ez egy ördögi kör, hiszen ezek okozhatják is a betegséget.

Azok a fránya évek

Az életkor, ahogy a fent említettekből már sejteni lehet, rendkívül nagy szerepet játszik a sörhas kialakulásában. Egy férfinak átlagosan 30 éves kora után kezdenek el fogyni az izmai – ez azt jelenti, hogy évente körülbelül fél kiló izmot veszít a szervezete öregedésének következtében. Mivel a kevesebb izomnak sokkal kevesebb energiára is van szüksége, a felesleges táplálékot a szervezet zsírrá alakítja. 35 év felett a tápanyagokat lebontó folyamatok és az anyagcsere is lelassul, 40 felett pedig csökken a tesztoszteronszint, ami szintén hozzájárul az extra zsírraktározáshoz.

Az öregedés az egyik legfontosabb faktor a zsigeri zsírok kialakulásában

Forrás: Flickr / Kat Northern Lights Man

Fogjuk a genetikára

A genetikának is szerepe van abban, hogy valaki hasi tájékra hízik-e – befolyásolja ugyanis, hogy mennyi zsírt raktároz a szervezet, és ha raktároz, hova zárja el először. A hormonok a nők esetében a test alsó tájéka felé tolják a felesleget, míg

a férfiakra a hastájéki zsírosodás jellemző.

Persze nem lehet mindent az adottságokra és a környezeti tényezőkre fogni – valójában a legtöbb zsigeri zsírosodás okozta betegséget a helytelen életmód és az egészségtelen táplálkozás okozza.

Alkohol, cukros üdítők és zsírok

Bár általánosságban is mondhatjuk, hogy az egészségtelen ételek és italok fogyasztása hozzájárul a sörhas kialakulásához, azért vannak olyan tényezők, amelyek jobban elősegítik a hízást.

A gyakori alkoholfogyasztás előidézi a zsigeri zsírok kialakulását

Forrás: MTI/Varga György

Nevéből adódóan is sejteni lehet, hogy az egyik ilyen tényező a sör, bár valójában ez csak egy nagyon apró építőkockája az ilyen méretű zsírréteg kialakulásának. A sör mellett a többi alkohol ugyanígy felelős – dr. Michael Jensen, a Mayo Klinika kutatója szerint ugyanis amikor valaki alkoholt fogyaszt, a mája zsír helyett ezt fogja égetni, így a megmaradt zsírtömeg a hasi tájékra rakódik le. A sörhas kifejezést azért kaphatta ez az orvosi jelenség, mert férfiként sörözés közben könnyen elszalad az emberrel a ló, és többet iszik meg a folyékony kenyérből, mint amennyit egyébként a többi alkoholos italból inna. Ehhez jön még hozzá, hogy a sör és általában az alkohol megnöveli az étvágyat, így rögtön olyan kalóriatöbblet alakul ki, ami azonnal a hasi tájékra rakódhat.

A sörhas kialakulásában nagy szerepe van még annak, ha valaki rengeteg cukros, szénsavas üdítőitalt iszik – ez ugyanazon az elven működik, mint az alkohol: észrevétlenül akár több liter is elfogyhat a finom italból, ráadásul a cukortartalom miatt csak folyton szomjasabbak leszünk.

Telített zsírsavak, egyszerű szénhidrátok és alkohol - tökéletes kombó a sörhas kialakulásához

Forrás: Flickr / Spyros Papaspyropoulos

Az American Journal of Clinical Nutrition tudományos folyóiratban 2010-ben megjelent tanulmány azt is megállapította, hogy az egyszerű szénhidrátok (mint a fehér kenyér, a tészta vagy a krumpli) és a telített zsírsavak (mint a vaj, a disznózsír vagy a libazsír) fogyasztása is hozzájárul a sörhas megjelenéséhez.

Megelőzhető a baj

Bár az öregedést megállítani egyelőre lehetetlen, így az anyagcsere-lassulást és a tesztoszteronszint csökkenését nem tudjuk kordában tartani, egészséges életmóddal és kiegyensúlyozott diétával meg lehet előzni a hasi zsírtartalékok kialakulását.

Egészséges étkezéssel és mozgással megelőzhető mindenféle elhízás

Forrás: Flickr / Tony Alter

Érdemes cukros üdítők helyett ásványvizet inni, több összetett szénhidrátot és telítetlen zsírsavat fogyasztani, valamint annyit mozogni, amennyit csak időnk enged. Az alkoholfogyasztás is sokat nyom a latban – a kutatások szerint az egyetlen sörhasbiztos alkoholos ital a bor, amelynek több a pozitív mellékhatása, mint a negatív, persze csak értelmes adagokban fogyasztva.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK

Most
Top 12 óra