A Naprendszeren kívülről származhat a kilencedik bolygó

kilences planéta
A feltételezett bolygóról már illusztráció is született
Számítógépes szimulációk alapján svéd és francia csillagászok szerint nagyon valószínű, hogy exobolygó - azaz Naprendszerünkön kívüli - az úgynevezett kilencedik bolygó.

Ez azt jelentené, hogy ez az első exobolygó, amelyet a Naprendszeren belül fedeztek fel. Ha ez valóban így van, akkor értelmét veszti az exobolygó definíciója, amely szerint az exobolygó a mi Naprendszerünkön kívüli, idegen csillag körül keringő égitest - olvasható a PhysOrg tudományos hírportálon.

A Monthly Notices of the Royal Astronomical Society Letters (MNRAS Letters) tudományos folyóiratban közzétett tanulmányukban a Lund Egyetem tudósai azt írták, számos jel utal arra, hogy a kilencedik bolygót az ifjú Nap "befogta", és azóta a Naprendszer részét képezi.

A bujkáló exobolygó

"Szinte ironikus, hogy miközben csillagászok gyakran találnak több száz fényévnyire fekvő más naprendszerekben exobolygókat, létezik valószínűleg egy elbújva a mi Naprendszerünk hátsó udvarában" - mondta Alexander Mustill, a Lund Egyetem csillagásza.

A csillagok csoportokban jönnek létre, és gyakran elhaladnak egymás mellett. Az ilyen találkozások során egy csillag "ellop" egy vagy több másik csillag körül keringő bolygót. Valószínűleg ez történhetett akkor, amikor a Nap "befogta" a kilencedik bolygót.

Forrás: Caltech/R. Hurt (IPAC)

Alexander Mustill a Lundi és a Bordeaux-i Egyetem csillagászaival közösen, számítógépes modell segítségével bemutatta, hogy a kilencedik bolygót valószínűleg akkor fogta be a Nap, amikor szoros közelségbe került a másik csillag körül keringő planétával.

Tolvaj Nap

Nagyon valószínű, hogy a kilencedik bolygót más bolygók vezették, és amikor egy olyan pályára került, amelyik túlságosan széles volt saját csillaga körül, a Nap megragadta a lehetőséget, hogy "elrabolja" eredeti csillagától, és "befogja". Amikor a Nap később eltávolodott a csillaghalmaztól, amelyben született, a kilencedik bolygó egy Nap körüli pályán ragadt - magyarázta Alexander Mustill. Nincs még felvétel a kilencedik bolygóról, még egy fénypont sem. Nem tudják, hogy kőből, jégből vagy gázból áll-e. Amit tudni, hogy tömege tízszerese a Föld tömegének - tette hozzá.

Sokkal több kutatás kell ahhoz, hogy megbizonyosodjanak: a kilencedik bolygó az első exobolygó a Naprendszerben. Ha az elmélet igaz, akkor Alexander Mustill szerint az űrkutatás, valamint a Nap és a Föld megértése egy hatalmas lépést halad előre.

Forrás: Wikimedia Commons

Eddig nem sikerült közvetlenül megfigyelni

A szakemberek egy része már évek óta állítja, hogy létezik a kilencedik bolygó. Amerikai csillagászok idén januárban jelentették be, hogy meggyőző bizonyítékot találtak a Naprendszer peremén rejtőzködő planéta létezésére, amelyet nem sokkal később a Cassini űrszonda adatait tanulmányozó francia csillagászok is megerősítettek.

Amennyiben a kutatók feltételezései helyesek, akkor a kilencedik bolygó tízszer nagyobb a Földnél és ezerszer messzebb van a Naptól. Egyelőre nem sikerült közvetlenül megfigyelni az égitestet.