A stressz a városi madarak életét is megrövidítheti

cinege, stressz
Vidéki környezetben nevelt városi széncinege
Svéd kutatók szerint a városban élő széncinegék nagyobb valószínűséggel pusztulnak el fiatalon, mint a vidéken élő fajtársaik. Ennek oka valószínűleg a stresszesebb városi környezet.

A svéd Lundi Egyetem kutatóinak vizsgálata kimutatta, hogy a városi széncinegék (Parus major) telomérái (a kromoszóma végeit sapkaként védő rész) rövidebbek, mint azon fajtársaiké, amelyek vidéki környezetben élnek. A kutatók szerint ennek oka az, hogy a városi cinkéket több stressz éri. A rövidebb telomérák viszont összefüggésben állnak a fiatalabb kori elpusztulással.

Az élőhely erősen befolyásolja a telomérák hosszát

A telomérák a test kromoszómáit alkotó DNS-szálak mindkét végén megtalálhatók a cinkéknél és az embernél is. A telomérák hosszát a biológiai kor jelzésére szolgáló biomarkernek tekintik: a rövidebb telomérák rövidebb várható élettartamot jeleznek.

A kutatók szerint tanulmányuk azt mutatja, hogy a széncinkék élőhelye jobban befolyásolja a teloméráik hosszát, mint a genetikájuk.

Vidéki környezetben nevelt városi széncinege Forrás: P. Salmón / Lund University

„Noha a városi életnek megvannak az előnyeik, például a könnyebb táplálékszerzés, úgy tűnik, hogy ezt felülmúlják a hátrányok, amilyenek a stressz, legalábbis a tekintetben milyen gyorsan öregszenek a cinegék sejtjei” – mondta Pablo Salmón, terepi kutatások vezetője.

A városi cinegék gyorsabban öregszenek

A kutatók eredményeiket testvérekből álló széncinegecsoportok tanulmányozásával szerezték. A testvérek felét vidéken, a másik felét pedig Malmőben nevelték fel. 13 nap után vért vettek tőlük, hogy meghatározzák a vörösvérsejtekben lévő telomérák hosszát.

Noha Salmón és munkatársai számítottak az eredményre, mégis meglepte őket, hogy milyen nagy különbséget tapasztaltak a két csoport teloméráinak hosszában csupán 13 nap elteltével.

Városi környezetben nevelt vidéki széncinege Forrás: P. Salmón / Lund University

„Korábbi tanulmányok kimutatták, hogy a genetika szerepet játszik az egyedi madarak teloméráinak hosszában. Most mi kimutattuk, hogy még nagyobb hatással van erre, ha a madarak stresszes környezetben nőnek fel” – mondta Salmón.

A Biology Letters folyóiratban megjelent tanulmány kiemeli, hogy az eredmények az urbanizációval kapcsolatos további kérdéseket vetnek fel a városi környezetben élő állatok – az embert is beleértve – öregedésével kapcsolatban.