Nyolc ismeret, amit mindenkinek el kellene sajátítania

Dr. Life, Életmentő fogások: te tudod, mit kell tenned? szívmasszás újraélesztés elsősegély
Vágólapra másolva!
Akkor lesz egy gyerekből sikeres felnőtt, ha az akadémikus műveltség mellett olyan hétköznapi ismereteket is elsajátít, amelyeket a való életben kamatoztathat, a kerékcseréről az újraélesztésen át a főzésig.
Vágólapra másolva!

Az általános és középiskolai osztályfőnöki órákon sok mindenről szó esik, ám ezek leggyakrabban a magatartással, kommunikációval, továbbtanulással, maximum a szexuális élettel kapcsolatos információk. A mai diákok több időt töltenek elmélettel, száraz adatok bemagolásával, mint olyan gyakorlati készségek elsajítátásával, amelyek javítanák az életminőségüket. Pedig ahhoz, hogy felnőtt korukban jól vegyék az akadályokat, számtalan más hétköznapi tudomány magabiztos ismeretére volna szükség. Az alábbiakban szemezgettünk ezek közül.

Elsősegély

Magyarországon naponta 70-en, azaz 25 percenként halnak meg hirtelen szívhalálban, holott az első 3 percben 75 százalékuk, éves szinten 18 ezer ember megmenthető lenne. Vészhelyzetben legfeljebb a lakosság 1 százaléka tud újraéleszteni.

Minden iskolában szükség volna profi elsősegély-oktatásra, amelyen az újraélesztés mellett olyanokat tanulhatnának a gyerekek, mint a légúti idegen test eltávolítását szolgáló Heimlich-fogás, az allergiás reakciók felismerése és enyhítése, törés rögzítése, vérzés csillapítása, fertőzések megelőzése, sebkötözés.

Forrás: Dreamstime

"Iskolai elsősegélyversenyünkre évente 200-250 iskolából 400-500 csapat jelentkezik országos szinten, emellett évente 30-40 elsősegély-oktató pedagógust képezünk ki, és konferenciákon más egészségügyi alkalmazottból körülbelül 100-at – mondta az Origónak Marsi Zoltán, az Elsősegélynyújtás Oktatásért Alapítvány kuratóriumi elnöke. – Nyilván a 6000 magyarországi iskolához képest ez még csekély szám, de alapítványunk 15 éves működése során évről évre több iskolát tudunk bevonni.

Idén szeptembertől beindítottuk az elsősegélyreferenciaiskola-hálózatot, a csatlakozó iskolákkal folyamatos kapcsolatban vagyunk, szakmai anyagokkal, módszertannal, eszközökkel látjuk el őket."

Háztartási javítások

Elképesztő mennyiségű munka van a ház körül, amelyek egy részét megtanuljuk szüleinktől, mint például kisebb duguláselhárítást csőgörénnyel vagy egy kép vízszintes felszögelését. Emellett sok pénzt takaríthatnánk meg, ha tudnánk, miképpen kell megjavítani a csöpögő csapot, tisztításhoz szétszedni a sütő kétrétegű üvegajtaját, különféle falazatba lyukat fúrni (eltérő célokra a megfelelő tiplivel), összeállítani a lapraszerelt bútort, festeni és mázolni, zárat cserélni.

Családi kassza kezelése

Szuper, hogy már nyolcadikban foglalkoznak a diákok halmazelmélettel és vektorokkal, de mi a helyzet az igazi pénzügyekkel?

Ahhoz, hogy olyan felnőtt váljon belőlük, aki előre nem látható kiadásokra is képes félretenni pénzt, megfontolja a kiadásait, ésszel költekezik, napi szinten kellene a pénzzel foglalkozniuk. Ennek messzire mutató hatásai lennének – íme, egy hétköznapi eset: a tartalék teszi lehetővé, hogy a fájós fogát ne kihúzassa valaki ingyen az SZTK-ban, hanem a fizetős rendelésen kezeltesse.

Forrás: AFP/Money Sharma

A pénzügyi oktatás része lehet, hogy miként kell az igényeknek megfelelő bankszámlát választani, interneten utalni, hitelszámlát nyitni, csoportos beszedést engedélyezni, adóbevallást kitölteni, és kisvállalkozói gazdasági ismereteket is tanulhatnának középiskolás szinten.

Autó-gyorsjavítás

Lehet valakinek húszéves jogosítványa, még sincs a rutinjában, hogy hetente egyszer felnyissa a motorháztetőt. Nem is biztos, hogy tudná, mit kell megnéznie, ellenőriznie. Pedig az autó minden család életében nagy beruházás, jó lenne minél tovább használni. Arról nem beszélve, hogy életek múlhatnak a műszaki állapotán. Ön tudja, milyen színe legyen az ellenőrzőpálcán a motorolajnak, vagy hogyan kell kereket cserélni, bebikázni a lemerült aksit, izzót cserélni, esetleg vontatni?

Forrás: MTI/Krizsán Csaba

Úszás

A kerti medencékkel telitűzdelt Egyesült Államokban évente 4000 ember, túlnyomórészt 14 év alatti gyerek veszti életét vízbefúlás következtében, és ötször ennyi kerül fulladásos baleset miatt kórházba. 2015-ben Magyarországon 118-an fulladtak vízbe, közülük legtöbben 30 év felettiek, de évente 5-10 gyermek is áldozatul esik a hazai vizeknek. Nálunk 2013 óta kötelező az általános iskolai úszásoktatás, azonban tanuszoda híján vagy finanszírozási problémák miatt sok helyütt nem valósul meg.

Önvédelem

Nem a karatefilmek jeleneteire kell gondolni, hanem általános értelemben vett védekezésre, például az iskolai zaklatás (bullying) ellen. A gyerekek megtanulhatnák, hogyan ismerjék fel, milyen veszélyhelyzetek leselkednek rájuk az iskolában, közlekedés során, játszótéren, szórakozás közben, és hogyan reagáljanak ilyen esetekben. Az önvédelem oktatása növeli a gyerekek önbizalmát, hiszen belső erőt ad nekik: "képes vagyok megőrizni a saját biztonságomat".

Főzés

Európában minden 3. gyermek túlsúllyal küzd, Magyarországon az elmúlt 20 évben megháromszorozódott az elhízott gyerekek száma. Sokan nemcsak azért esznek "üres kalóriákat", azaz csokit és más nassokat, mert azokat finomabbnak találják az almánál és a sárgarépánál, hanem mert ha eléjük tesznek egy hagymát és két szem krumplit, nem tudják, mit kezdjenek velük.

Forrás: AFP/Noam Galai

Ha a tinik körében "trendi" lenne otthon főzőcskézni, talán ritkábban járnának gyorséttermekbe, egészségesebben táplálkoznának, nem küzdenének már tizenévesen emésztési problémákkal vagy 2-es típusú cukorbetegséggel, és végső soron több zsebpénzük maradna. Alapszinten főzni a fiúknak is tudniuk kell, hiszen egy tápláló és olcsó főzeléket egy kollégiumi konyhában is össze lehet ütni, és egyszeri nekifutással akár 4-6 adag készülhet, másnapra is marad.

Nem túlzás, hogy a főzés számos kémiai, fizikai, biológiai ismeret elmélyítését segítheti, emellett serkenti a fantáziát és a szépérzéket, valamint nyitottabbá teszi a személyiséget az új ízek, ételek kipróbálásával. Sőt: a hétvégi vagy vakációs főzéstanulás híd lehet az egyre jobban távolodó generációk, a nagyszülők és unokáik között.

Programozás

Az általános iskolák informatikaóráin zömmel irodai szoftverek alkalmazását (Word, Excel, PP) oktatják, emeltebb szintű kódolási ismereteket inkább külön (fizetős) szakkörön – tisztelet a kivételnek. A gyerekek egyébként annak is óriási hasznát vennék, ha vakon, tíz ujjal tudnának gépelni.

Valaha a programozás az elvont figurák kiváltsága volt, de ma már az élet minden területén szükség van erre az ismeretre, például egy egyszerű adatbázis-kezelő programra vagy okostelefonon használható alkalmazásra a fent említett családi kassza menedzseléséhez.

Forrás: Northfoto

Hogy még egy példát mondjunk: cikkünk írásakor kikértük az ez évi vízi halálesetek számát, ám az illetékes hatóság a csütörtökön feltett kérdésre legkorábban hétfőn tud válaszolni, mert "ki kell keresniük a statisztikákból".

Várjuk olvasóink javaslatait: a gyerekeknek milyen hétköznapi készségeket kellene még elsajátítaniuk?