Különös objektumot találtak a Marson

furcsa objektum
Különös megjelenésű, fémes meteoritot talált a NASA marsjárója, a Curiosity – írja a Science Alert tudományos portál.

A Mars felszínén viszonylag sok meteorit található. Ez két dolognak köszönhető elsősorban. Egyrészt a bolygó légköre vékony, így a becsapódó űrsziklák nem égnek el teljesen. Másrészt a vörös planéta közel fekszik az aszteroidaövhöz, így sok „égi látogatója” akad.

A most felfedezett 4 centiméter széles meteorit megjelenése azonban minden szempontból különleges – olyan, mintha valaki mesterségesen lecsiszolta volna a felszínét. Az objektumon megfigyelhető mély barázdák arról tanúskodnak, hogy a meteorit a múltban egy bizonyos ideig olvadt állapotban volt.

A „Tojáskő” névre keresztelt szikladarabról a Curiosity készített közeli képet, amit a NASA kutatói ezt követően részletesen tanulmányozhattak.

Forrás: NASA/JPL-Caltech/LANL/ASU

Így alakulhatott ki

Az eredmények alapján a meteorit nagy valószínűséggel nikkel és vas ötvözetéből épül fel,

ami arra enged következtetni, hogy valójában egy, az aszteroidaövből származó objektum magja lehet. Az aszteroidaöv tagjait a leggyakrabban a Jupiter gravitációs ereje löki a Mars felé.

A fémes objektum feltehetően akkor olvadt meg, amikor belépett a Mars atmoszférájába. Amikor elérte a felszínt, idővel ismét megszilárdult. Ez a folyamat a kutatók szerint magyarázhatja a szokatlanul sima felszínt és a furcsa barázdákat.

Forrás: NASA/JPL-Caltech/LANL/ASU

Űrsziklák kincsestára

A marsi meteoritok tanulmányozása azért is fontos a kutatók számára, mert számos olyan űrbéli objektum vizsgálatára nyílik lehetőség, amik a Föld jóval sűrűbb légkörében teljesen elégnének.

A Curiosity jelenleg a Mount Sharp néven ismert régió környékét rója, és olyan bizonyítékokat keres, amik egykori marsi élet jelenlétére utalhatnak.