Ismeretlen bogárfaj maradványaira bukkantak az Antarktiszon

Egy eddig ismeretlen bogárfaj megkövesedett maradványait tárták fel a szakemberek az Antarktiszon, ahol soha ezelőtt nem találtak még futrinkafélék előfordulására utaló bizonyítékot.

A Déli-sarkvidéken eleve ritkaságnak számítanak a rovarok: a biológiai sokféleség hiánya abból fakad, hogy a legdélebbi kontinensen nincs növényi élet - kivéve egy nagyon keskeny tundrasávot - és alacsony a hőmérséklet - írta a BBC News.

A szakemberek a Transzantarktiszi-hegység szomszédságában húzódó, 200 kilométer hosszú Beardmore-gleccseren végeztek kutatásokat, amikor rábukkantak két bogár megkövesedett felső szárnyaira.

Forrás: Dr. Allan Ashworth

Az újonnan felfedezett faj, amelyről a Zookeys című tudományos folyóiratban számoltak be, a Ball antarktiszi tundra bogara nevet kapta, a futrinkaszakértő George E Ball után. Az állat 14-20 millió évvel ezelőtt élt, amikor a Déli-sarkvidék éghajlata melegebb volt a mostaninál. Az antarktiszi rovarvilágot jelenleg mindössze három szárnynélküli rovarfaj alkotja.

Az Észak-Dakotai Állami Egyetemen dolgozó Allan Ashworth és a Smithsonian Intézet munkatársa, Terry Erwin szerint a bogár hajdanán egy olvadt jég táplálta folyam gyér növényzetű, homokos és kavicsos partján élhetett, a Transzantarktiszi-hegység egyik fjordjánál. A kihalt bogárfajt a tundrákra jellemző növényvilággal hozták összefüggésbe a kutatók. Egyelőre nem tudni, hogy a faj képes volt-e repülni.