Ősi csillag nyújthat betekintést a Föld távoli jövőjébe

ALMA
Mi fog történni a Földdel több milliárd év múlva? Egy nemzetközi kutatócsoport a választ egy élete vége felé járó csillagnál keresi. Az L2 Puppis ugyanis 5 milliárd évvel ezelőtt épp olyan csillag volt, mint a mi Napunk.

„Ötmilliárd év múlva a Nap egy vörös óriássá fog változni, és mai méretének százszorosára nő. Az erős napszél miatt jelentős tömeget fog veszíteni, majd 7 milliárd évvel később úgynevezett fehér törpévé alakul. Ez az égitest méretét tekintve körülbelül akkora lesz, mint a Föld, ám sűrűsége messze meghaladja majd szülőbolygónként: egy teáskanálnyi anyag a fehér törpéből ugyanis nagyjából 5 tonnát nyomhat" – mondta a kiadott sajtóközleményben Leen Decin, a Leuveni Katolikus Egyetem Csillagászati Intézetének kutatója.

Az átalakulás drámai hatással lesz a Naprendszer planétáira. A Merkúrt és a Vénuszt a vörös óriássá váló Nap biztosan bekebelezi. Az is kétségtelen, hogy ha a Nap nagyobbá és fényesebbé válik, az gyakorlatilag elpusztít minden életet bolygónkon.

Ám hogy a lecsupaszított Föld megmarad-e, és kietlen pusztaságként továbbra is központi csillagunk körül kering majd, még kérdéses.

Az ALMA felvétele a vörös óriásról és a feltételezett bolygóról Forrás: © P. Kervella et al. (CNRS / U. de Chile / Observatoire de Paris / LESIA / ESO / ALMA)

Egy bolygó keringhet a haldokló csillag körül

Közelebb vihet a válaszokhoz azonban az élete kései szakaszában járó, tőlünk „mindössze" 208 fényévre található L2 Puppis nevű csillag, amit egy nemzetközi kutatócsoportnak most sikerült részletesebben is tanulmányoznia az Atacamai Nagyméretű Milliméteres/Szubmilliméteres Hálózattal (ALMA). E rendszer 66 különálló rádióantennából áll össze, amik együttesen egy 16 kilométer átmérőjű „virtuális teleszkópot" alkotnak.

„Azt találtuk, hogy az L2 Puppis nagyjából 10 milliárd éves. Ötmilliárd éve ez az égitest akár a Napunk ikertestvére is lehetett volna, tömege ugyanis szinte megegyezett központi csillagunkéval. Az L2 Puppis fejlődése során tömege egyharmadát elvesztette, a távoli jövőben ugyanerre a sorsra fog jutni a Nap is. " – mondta Ward Homan kutató, aki szintén részt vett a tanulmány elkészítésében.

300 millió kilométerre az L2 Puppis csillagtól – mely a Nap-Föld távolság kétszerese - egy objektum kering.

A kutatók szerint nagy valószínűséggel egy bolygót sikerült felfedezni, ami betekintést nyújt abba, mi fog történni a Földdel ötmilliárd év múlva.

Az L2 Puppis és a közelében keringő planéta kapcsolatának mélyebb tanulmányozása elengedhetetlen lesz ahhoz, hogy információkat szerezzünk Napunk fejlődéséről és annak többi bolygóra gyakorolt várható hatásáról.