A felmelegedés károsíthatja a rovarok szaporodási képességét

2017.01.11. 12:11

A globális felmelegedés negatív hatással lehet a rovarok szaporodási képességére - figyelmeztetnek tanulmányukban a Sheffieldi Egyetem szakemberei.

A kutatók azt figyelték meg, hogy az ecetmuslicák (Drosophila melanogaster) miként viselkednek a környezetük melegedésekor. A kutatók arra jutottak, hogy ha enyhe hőhatás éri a fiatal egyedeket, az negatív hatással lehet a későbbi reprodukciós képességükre.

Az eredményeink azt mutatják, hogy már kis mértékű hőmérsékletemelkedés is hanyatlást idézhet elő a rovarpopulációban, mert bár ezek a rovarok nem pusztulnak el enyhe hőhatásra, ám kevesebb utódot hoznak a világra - magyarázta Rhonda Snook, a tanulmány egyik készítője.

Makrofotó egy ecetmuslicárólForrás: Flickr / Macroscopic Solutions

Az élőhelyüktől függően ugyanakkor a rovarpopulációk másképp reagálnak a környezetük hőmérsékletének változására. A magasabb földrajzi szélességi körökön fekvő országokban élő rovarok érzékenyebbek az emelkedő hőmérsékletre, mint az alacsonyabb szélességi körökön fekvő területeken élő társaik.

A kutatók most azt próbálják megállapítani, hogy milyen genetikai különbségek vannak a magas és alacsony földrajzi szélességen élő rovarok között, hogy kiderítsék, miért birkóznak meg könnyebben az utóbbiak a hőmérséklet növekedésével.

A Journal of Evolutionary Biology című folyóiratban közölt tanulmány szerint az eredmények valószínűleg más rovarokra is érvényesek.