Újabb szuperföldet találhattak a Naprendszer közelében

új szuperföld
A GJ 411 körül keringő feltételezett szuperföld. Tőlünk 8,3 fényévre található
Több mint száz új bolygójelöltet azonosítottak amerikai csillagászok, közülük az egyik Naprendszerünk közelében lehet – írja egy most közölt tanulmány.

Fontos megjegyezni, hogy a potenciális exobolygók létezése még megerősítésre vár – olvasható a Space.com csillagászati hírportál weboldalán. A vizsgálatokat a Keck-obszervatórium HIRES spektrométere végezte.

A műszer a „radiális sebesség" néven ismert módszerrel keresi az idegen világokat. Ennek lényege, hogy egy bolygó jelenlétét a központi csillagára kifejtett gravitációs hatása segítségével mutatják ki: az exobolygó kismértékben ide-oda "rángatja" csillagát – ami színképelemzéssel azonosítható. A metódus alapvetően különbözik a NASA Kepler teleszkópja által használt tranzitmódszertől, amely a csillaga előtt elhaladó bolygót a fényességváltozás alapján detektálja.

Ha megerősítik, újabb 114 bolygóval leszünk gazdagabbak

A The Astronomical Journal című csillagászati szakfolyóiratban megjelent tanulmányban 60 úgynevezett bolygójelöltet azonosítottak, valamint további 54 olyan jelet észleltek, amik esetleg rejtőzködő planétákra utalnak. Utóbbiak megerősítéséhez azonban további vizsgálatokra van szükség.

A hivatalosan megerősített bolygójelöltek közül kiemelkedik a GJ 411 (vagy Lalande 21185) katalógusnevű csillag körül keringő égitest, amely tőlünk mindössze 8,3 fényévre található. Mindössze három olyan bolygórendszert ismerünk, ami ennél közelebb található hozzánk (a legközelebbi az Alpha Centauri, amelynek egyik csillaga, a 4,22 fényévre lévő Proxima Centauri körül tavaly nyáron egy földszerű bolygót azonosítottak a szakemberek).

A GJ 411 körül keringő feltételezett szuperföld (illusztráció). Tőlünk 8,3 fényévre található Forrás: Ricardo Ramirez

Túlságosan forró lehet, élet nem valószínű rajta

A GJ 411 körül keringő bolygó legalább 3,8-szer nagyobb tömegű a Földnél, és túlságosan közel kering csillagához ahhoz, hogy az élet megmaradjon a felszínén. Számítások szerint mindössze 10 nap alatt kerüli meg központi csillagát.

A HIRES adatbázisa összesen 61 ezer mérést tartalmaz, amelyeket 1600 csillagról készítettek.

Hogy minél hatékonyabban feldolgozzák a begyűjtött adatokat, a tudósok számos külföldi bolygókutatót vontak be a tudományos munkába.

Napjainkig 3450 naprendszeren túli bolygó létezését erősítették meg a csillagászok, ezek kétharmadát a Kepler űrteleszkóp fedezte fel. Több ezer olyan planéta is van, aminek léte még megerősítésre vár.

Az intenzív bolygókutatás ráadásul csak most kezdődik igazán. Az Európai Űrügynökség (ESA) Gaia-misszióját 2013 decemberében indították el, és várhatóan sok ezer idegen világot fog az elkövetkezendő években felfedezni. Hasonló várható a NASA TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite, azaz a csillaga előtt átvonuló exobolygókat felmérő műhold) nevű kutatóeszközétől is, amelyet várhatóan 2018-ban küldenek fel a világűrbe.