Az élethez kulcsfontosságú anyagokat találtak a Ceresen

Ceres, szerves anyagok
A Ceres Ernutet kráterének közelében felhalmozódott szerves anyag a Dawn űrszonda képén
A NASA Dawn űrszondája nemrég szerves anyagokban gazdag területet fedezett fel a Ceres törpebolygón. A kutatók megvizsgálták a vidék geológiáját, és megállapították, hogy ezek az anyagok nagy valószínűséggel helyben, a törpebolygón alakultak ki, és nem aszteroida- vagy üstökösbecsapódással kerültek oda, írja a Science legújabb száma.

„A szerves anyagoknak ez a helyileg nagy koncentrációja izgalmas, és széles körű jelentőséggel bír az asztrobiológiai közösség számára" – mondta Simone Marchi, az egyesült államokbeli Southwest Research Institute főmunkatársa, a cikk társszerzője.

Az élet alapvető alkotóelemei

„A Ceresen bizonyítékot találtunk ammóniatartalmú hidratált ásványok, vízjég, karbonátok, sók és már szerves anyagok előfordulására" – folytatta a kutató.

A Ceresről úgy vélik, hogy mintegy 4,5 milliárd éve keletkezett a naprendszerünk kialakulásának hajnalán. A rajta lévő, eddig azonosítatlan szerves anyagok tanulmányozása segíthet megérteni a szervesvegyület-fajták eredetét, evolúcióját és elterjedését a Naprendszerben.

A Ceres Ernutet-kráterének közelében felhalmozódott szerves anyag a Dawn űrszonda képén Forrás: NASA

Az Ernutet-kráter környékén találták az anyagokat

A Dawn űrszonda látható és infravörös térképező spektrométeréből származó adatok

a szerves anyagok szokatlanul nagy koncentrációját mutatják

az 50 kilométeres átmérőjű Ernutet-kráter közelében, a Ceres északi féltekéjén.

„Az egész területen sok a kráter, és ősinek tűnnek, de az Ernutet-kráter peremei viszonylag újaknak látszanak – mondta Marchi. – A szerves anyagokban gazdag területek közé olyan karbonátos és ammóniás vegyületfajták is tartoznak,

A Ceres a mindent átjáró hidrotermális aktivitás világos jeleit mutatja, így a szerves vegyületekben gazdag területek belső folyamatok eredményeképp alakulhattak ki. Ám az, hogy miként jutottak a felszínre, egyelőre rejtély a szakemberek számára.

Fennáll a primitív élet kialakulásának lehetősége

"Azt hiszem, ezek a szerves molekulák nagyon messze állnak a mikrobiális élettől" – mondta az űrszondáért felelős csapatot vezető Christopher Russell, a Los Angeles-i Kaliforniai Egyetem (UCLA) munkatársa. Hozzátette: "ugyanakkor a felfedezés azt mutatja nekünk, hogy tovább kell folytatnunk a Ceres tanulmányozását".

Hamisszínes felvétel az Occator-kráterről, melyben a legnagyobb kiterjedésű fénylő régió található Forrás: NASA/JPL-Caltech/UCLA/MPS/DLR/IDA

A kutatók szerint a Ceres összetételében fellelhetőek azok az anyagok, amelyek jelen voltak a Naprendszer bizonyos részeiben a csaknem négy és fél milliárd évvel ezelőtti keletkezésekor.

"A felfedezés azt sugallja, hogy a Naprendszer ősanyagának összetételében jelen voltak a földi élet kialakulásához szükséges alapvető elemek, építőkövek – mondta Russell. A Ceresnek viszont talán csak eddig sikerült eljutnia a folyamatban. A továbbfejlődéshez talán egy olyan nagyobb, komplexebb szerkezetű égitestre volt szükség, mint a Föld."

"Abból adódóan, hogy a Ceres egy törpebolygó, amely talán még mindig őrzi a keletkezésének idejéből való belső hőt, és talán egy felszín alatti óceán is van rajta,

– fejtette ki Michael Kuppers bolygószakértő a tanulmányhoz fűzött kommentárjában.