Sárkányvérrel vehetik fel a harcot a szuperbaktériumok ellen

komodói varánusz
Komodói varánusz (Varanus komodoensis)
Olyan antimikrobális tulajdonságokkal rendelkező fehérjetöredékek találhatóak a komodói varánusz vérében, amelyek védik a gyíkot a szájüregében élő toxikus baktériumokkal szemben. A felfedezés segítheti az antibiotikumoknak ellenálló szuperbaktériumok elleni küzdelmet.

A komodói varánusz (vagy komodói sárkány; Varanus komodoensis) a világ legnagyobb gyíkja. Akár három méteresre megnőhet, testtömege pedig a 70 kilogrammot is elérheti. Az Indonéz-szigetvilág lakója. Nem csupán éles fogai és nagy termete késztetik menekvésre a kiszemelt prédát, de egy felettébb veszedelmes „biofegyver" is, ami a hüllő szájában rejtőzik.

Egy korábbi tanulmány kimutatta, hogy a komodói varánusz szájürege több mint 57 féle veszélyes baktériumcsoportnak ad otthont. A tudomány számára a mai napig nem teljesen világos, honnan is származnak ezek a kórokozók, egyes elméletek szerint valószínűleg szennyezett vízzel veszi magához az állat őket.

Persze felmerül a kérdés, hogy a gyík miként képes ellenállni a halálos mikrobáknak. Ezt derítette ki most egy kutatócsoport – írja a Science Alert tudományos portál.

komodói varánusz Forrás: Wikimedia Commons

8 szintetizált peptidből 7 hatásos

Az amerikai George Mason Egyetem kutatói vérmintákat vettek a hüllőktől, majd azokat laboratóriumban vizsgálták, így bukkantak rá az úgynevezett kationos antimikrobiális peptidekre (CAMP). Ezek a fehérjetöredékek az immunrendszer szerves részének tekinthetők, elsődleges biológiai funkciójuk a mikroorganizmusok elpusztítása.

A szakemberek összesen 48 ilyen peptidet azonosítottak a mintákban, egy kivételével valamennyi antimikrobális tulajdonságú hiszton fehérjékből származik. Közülük nyolcat sikerült a kutatóknak mesterségesen előállítania, amiket aztán két szuperbaktérium ellen teszteltek. Az egyik a Pseudomonas aeruginosa, a másik a Staphylococcus aureus (ismertebb nevén MRSA), mindkét csoport a különösen veszélyes kórokozók közé sorolható.

A 8 szintetizált peptidből 7 mindkét kórokozót elpusztította,

egy viszont csak a P. aeruginosa ellen volt hatásos. A Journal of Proteome Research című folyóiratban megjelent tanulmány szerzői most a fehérjetöredékek hatásmechanizmusát szeretnék feltárni, illetve olyan további kutatások megszületését remélik, amik e peptideket akarják felhasználni új típusú antibiotikumok fejlesztéséhez. Az is érdekli a kutatókat, hogy a vizsgált fehérjetöredékek csak a komodói sárkányban hatnak úgy ahogy, vagy más állatfajokban is.