Mégis hologram lehetett az univerzum

GIF
Univerzum
A kutatók (és a laikusok is) már évtizedek óta játszadoznak a gondolattal, hogy az univerzumunk valójában egy óriási hologram – vagy legalábbis az volt valamikor. Ebben a fizika törvényeihez csupán csak két dimenzióra van szükség, de számunkra minden három dimenzióban jelenik meg.

Könnyű belátni, hogy ezt a hipotézist nem egyszerű bizonyítani, de egy nemrég megjelent tanulmányukban fizikusok azt állítják, hogy megfigyelési bizonyítékaik vannak a korai univerzumból arra, hogy a világegyetem ugyanolyan tökéletesen beilleszthető az úgynevezett hologramelvbe, amennyire a standard Nagy Bumm, azaz az ősrobbanás modellbe.

Csak a múltban volt kétdimenziós

– mondta a csoport egyik tagja, Niayesh Afshordi, a kanadai Waterlooi Egyetem asztrofizikusa.

Univerzum Forrás: AFP/Huffingtonpost.com

Tegyük egyértelművé: a kutatók nem azt mondják, hogy a jelen pillanatban hologramban élünk. Ők azt állítják, hogy a világegyetem nagyon korai állapotaiban, néhány százezer évvel a Nagy Bumm után – minden egy kétdimenziós határról volt három dimenzióba kivetítve.

Az egész

„a világegyetemünk egy hologram” történet

az 1990-es évekre nyúlik vissza, amikor Leonard Susskind fizikus népszerűsítette azt az elképzelést, miszerint a fizika törvényeihez (amennyire értjük azokat) a szó szoros értelmében nem szükséges a három dimenzió.

Hogyan nézhet ki 3D-snek a 2D-s univerzum?

Az alapvető elképzelés az, hogy a világegyetem térfogata egy határfelületre – más szóval a megfigyelőtől függő gravitációs horizontra – van kódolva, ami azt jelenti, hogy eggyel kevesebb dimenzióra van szükség, mint ami a látszatból következne.

Tehát éppúgy, ahogy egy 3D-s hologramot egy kétdimenziós lapról vetítenek ki, a hipotézis azt állítja, hogy az univerzumunk három dimenziója egy kétdimenziós határfelületről vetül ki.

Mikrohullámú háttérsugárzás

1997 óta több mint 10 ezer cikk jelent meg, amely támogatja az elképzelést, tehát sokkal kevésbé őrült gondolat, mint amilyennek első hallásra tűnik.

A holografikus univerzum modellje Forrás: Paul McFadden

Most Afshordi és csoportja arról számolt be a Phisical Review Letters folyóiratban, hogy

miután megvizsgálták a kozmikus mikrohullámú háttérsugárzást – az ősrobbanás „utóragyogását” – erős bizonyítékot találtak a korai világegyetem holografikus magyarázatára.

„Képzeljük el, hogy bármi, amit látunk, érzünk és hallunk a három dimenzióban (és még az időérzet is) valójában egy lapos, kétdimenziós területről sugárzódik ki” – mondta Kostas Skenderis, a csoport egyik tagja, a Southamptoni Egyetem munkatársa.

„Az elképzelés hasonló egy szokványos hologramhoz, ahol a háromdimenziós képet egy kétdimenziós felület kódolja, például egy hitelkártyán. Ebben az esetben azonban az egész univerzum be van kódolva” – tette hozzá Skenderis.

Miért tetszik a fizikusoknak az elmélet?

A fizikusok közül sokan megfontolásra érdemesnek tartják a hologramelvet. Ennek fő oka az, hogy noha az ősrobbanás standard elmélete sokkal kézzelfoghatóbbnak tűnik, mint a hologramelv,

a Nagy Bumm elméletében akad néhány olyan alapvető lyuk, ami jelenlegi fizikai tudásunkkal megmagyarázhatatlan.

A Nagy Bumm szerint például az univerzum jószerivel rögtön golflabda méretűre dagadt a szubatomi méretből. Ehhez pedig a fénysebességnél is gyorsabban kellett volna tágulnia, aminek mechanizmusára jelenleg még ötlet szinten sincs magyarázat.

Fantáziarajz a holografikus univerzumról Forrás: Vienna University of Technology

A holografikus világegyetem feltételezése kiküszöböli ezeket a problémákat és a jelenlegi adatokkal jó összhangban van. Egy buktatója azonban van. Az egész csak addig illeszkedik az univerzum modelljébe, amíg a világegyetem szélessége (a kezdőponttól nézve) nem nagyobb 10 foknál.

A mai világ háromdimenziós

A kutatók azt mondják, hogy természetesen még messze vannak annak bizonyításától, hogy a korai univerzum valójában egy holografikus kivetülés, de az a tény, hogy a való világból származó megfigyelési bizonyítékok két dimenzióban képesek megmagyarázni a fizikai törvényszerűségek hiányzó részeit, arra utal, hogy nem lenne észszerű eleve kizárni a feltételezést.

Tehát mindez azt jelenti, hogy van arra esély, hogy valamennyien egy hologramban élünk itt és most?

Nem egészen, mondta Afshordi a Gizmodo magazinnak.

Modelljük csak a világegyetem nagyon korai szakaszaira alkalmazható.

Hogy miként játszódhatott le a két dimenzióról a három dimenzióra való átmenet, arról senkinek sincs fogalma.

„Azt mondanám, hogy nem élhet senki egy hologramban, de lehetséges egy kiút a hologramból” – mondta Afshordi a Gizmodo magazinnak. „Jelenleg egyértelműen három dimenzió létezik.”