Mit tanulnak meg a legnehezebben a gyerekek?

2017.04.20. 14:26

Átfusson vagy ne? Az úttesten való átkelés szabályai nehezen vésődnek a gyerekek fejébe. A veszélyek csak tizenéves korban csökkennek.

Még a felnőttek is sokszor bizonytalanul állnak az út szélén, amikor egy több sávos úton akarnak átkelni. 

Átfussak vagy ne? Van elég időm, vagyok elég gyors? Biztos jól láttam, nem jön semmi?

- ezek mindig megfordulnak az ember fejében.

A felnőttekben megvan már a túlélési ösztön, de a gyerekekben még nem teljesen alakult ki. Ezért meg kell tanítani őket a biztonságos közlekedésre.

Mi az, amit a legehezebben tanulnak meg?

Először balra, aztán jobbra, majd újra balra kell nézni, hogy megbizonyosodjanak arról, biztos nem jön-e autó. Utána a tempón lesz a hangsúly. Fel kell mérni a saját és az autó gyorsaságát az átkeléshez.

Sokszor megesik, hogy

a gyerekek felcserélik az irányokat.

Jobbra kezdenek el nézni és ezért rosszkor indulnak el. Vagy nincsenek tisztában a saját gyorsaságukkal. A lábaik nem mindig elég gyorsak és túl alacsonyak is ahhoz, hogy esetleg a sofőr meglássa őket.

A Spiegel cikke szerint 2015-ben megnőtt a balesetek száma Németországban. A közúti balesetekben többnyire gyerekek haltak meg, mert nem tudtak rendesen közlekedni az úttesten. Ezért készítettek egy felmérést, ahol összevetették a 6, 8,10,12, és 14 éves gyerekek közlekedését.

illusztrációForrás: AFP/Photononstop/Mermet

Átkelési szokásaikat egy

3D-s virtuális világban figyelték meg.

Nem kellett semmit sem csinálniuk, csupán egy élethű filmet kellett végignézniük. Annyira valóságos volt, hogy néhány gyerek meg akarta érinteni az autókat. Azok mindössze 40 km/órás sebességgel mentek. Az autók és a köztük lévő szünetek maximum 2 és 4 másodpercesek voltak. 

A 14 évesek kerülték el a balesetet

A hatévesek csoportja 8 százalékban okozott volna tömegbalesetet az úton. Ahogyan pedig az életkor nő, annak arányában nő a biztonságos átkelések száma is a közlekedésben. A nyolcéveseknek már "csak" 6 százaléka okozott volna tömegkarambolt. A 10 évesek 5 százaléka, és a 12 éveseknek már csak 2 százaléka okozott volna balesetet.